Ziyaretçi defteri Künye E-gazete
DÖVİZ KURLARI
EUR EUR 1.9558 Lv.
USD USD 1.6456 Lv.
GBP GBP 2.1945 Lv.
TRL TRL 0.4754 Lv.
Anasayfa Haberler   Yorumlar   Edebiyat Video Arşiv
26 Eylül 2017
HABERLER » Bulgaristan
Geleneksel Elmalı Baba Mayesine binlerce kişi katıldı

Geleneksel Elmalı Baba Mayesine binlerce kişi katıldı

04 Eylül 2017

Müslüman alemi için büyük bir öneme sahip olan Kurban Bayramı’nın üçüncü gününde binlerce Müslüman, Alevi büyüklerinden Elmalı Baba’nın anısına Momçilgrad (Mestanlı) Bivolyane (Mandacı) köyünde bulunan Elmalı Baba Tekkesi’nde her yıl geleneksel olarak düzenlenen büyük mayeye akın ettiler. Eski Başmüftü Fikri Sali ve Güney Bulgaristan Alevi Topluluğu Dedesi Mehmedali Süleyman yaptıkları duada ülkede yaşayan farklı etnik ve dini toplulukların hep birlikte barış, refah ve hoşgörü içinde yaşamaları çağrısında bulundular.

Bu yılki geleneksel pilav yemeği kurban olarak kesilen 5 dana ve 45 koyun ve yarım ton pirinç ile hazırlandı. Geleneksel olarak kurban yemeği gece boyunca usta aşçı Ahmet Cafer ve Halim Hasan tarafından pişirildi. Kurban yemeği mayeye katılan binlerce kişiye dağıtıldı.

Her yıl Eylül ayının ilk Pazarında düzenlenen mayede konuklar arasında Hak ve Özgürlükler Hareketi (HÖH) Genel Başkan Yardımcıları Ahmet Ahmedov ve Müh. Hasan Azis, HÖH Kırcaali İl Başkanı Müh. İzzet Şaban, milletvekilleri Adlen Şevket ve Erol Mehmet, Momçilgrad (Mestanlı) Belediye Başkanı Sunay Hasan ve toplumun önde gelen isimleri hazır bulundular.

Güney Bulgaristan Alevi Topluluğu Dedesi Mehmedali Dede, konukları selamlama konuşması yaptı. Elmalı Baba mezarını ziyaret eden konuklar tekkeye bağışlarda bulundular.

Momçilgrad Belediye Başkanı Sunay Hasan, “Bugün çifte bayram kutluyoruz” dedi. Müh. Hasan Azis, yaptığı konuşmada HÖH Onursal Başkanı Ahmet Doğan ve HÖH Genel Başkanı Mustafa Karadayı’nın selamlarını iletti. Mayenin organizatörü Mustafa Ahmet, işadamı Fuat Güven’in babasının ve girişimci Ünal Tasim’in Alevilerin ibadet ettikleri Elmalı Baba Tekkesi’nin restorasyonu ve yenilenmesi için en çok mali destekte bulunduklarını anımsattı. Her yıl bölgede mayeleri düzenleyen Cem Vakfı Güney Bulgaristan Şube Başkanı Mustafa Ali Mustafa da selamlama konuşması yaptı. Program kapsamında Kırcaali Tiyatro ve Müzik Merkezi Kadriye Latifova Müzikal Tiyatrosu bir gösteri sundu. Daha sonra dünyaca ünlü halk ozanları Tolga Sağ ve Erdal Erzincan, İlknur Kaplan’ın sunuculuğu yaptığı bir saz gösterisi sundular.

Güney Bulgaristan Alevi Topluluğu Dedesi Mehmedali Dede’nin anlattığı rivayete göre Elmalı Baba’nın asıl ismi İbn Bifa Sultan’mış. Osmanlı döneminde Edirne vilayeti, Gelibolu sancağının Sultanyeri kazasının merkezi olan Mestanlı bölgesine müritleriyle birlikte Abdal Musa Sultan gelmiş. Onlar kurumuş bir elma ağacının altında durmuşlar ve bu ağaçtan hiçbir meyve toplayamamışlar. Fakat yerli Alevilerden İbn Bifa Sultan bu elma ağacının altında durunca pek çok meyve vermiş. Yerde meyve örtüsü oluşmuş. Abdal Musa Sultan o zaman şöyle demiş: “İkimiz birlikte bu ağacın altında duramayız. Benim müritlerle bir ordu kur”. O zamandan beri yerli Alevi İbn Bifa Sultan, Elmalı Baba olarak anılmaya başlamış. Bektaşiler Elmalı Baba’yı günümüze kadar evliya olarak anmaya devam etmişlerdir.

Elmalı Baba Tekkesi’nin özelliği, Balkanlarda eşi benzeri olmayan bir dini merkez olarak tekke ile caminin bir arada olmasıdır. Elmalı Baba’nın türbesinden başka, tekkede altı evliyanın ve başka Bektaşi erlerinin mezarları bulunduğuna inanılıyor. Ayrıca Müslümanların Peygamberi Hz. Muhammed’in kızı ve Hazreti Ali’nin eşi Hz. Fatima’nın gözü ve elinin gömülü olduğu bir mezar bulunduğu söyleniliyor.

Geçen asrın 60’lı yılların başına kadar türbenin iki bölümünün üstü çatısızdı. O zaman bu yapı, yüksekliği 1,50 metre dört duvarlı taş çitlerden ibaretti. 1965 yılında türbenin çatısı yapıldı. 2000’li yılların başında bu kutsal yer tamamen yenilendi. Çatısı onarıldı, yanındaki cami sıvandı. Onarım Momçilgrad Belediyesinin girişimiyle yapıldı. Onarım çalışmaları için küçük göstermelik projeler için sağlanan hibe kaynaklar kullanıldı.

2008 yılında Alevi Bektaşi mabedinin komple restorasyonu başladı. Alevi topluluğuna mensup o zamanki milletvekili Ünal Tasim ve aslen Momçilgrad kasabasından Sünni Müslümanlardan olan işadamı Fuat Güven’in babası restorasyon ve yenileme çalışmaları için 1, 5 milyon leva bağış yaptılar. Farklı mezheplere bağlı Müslümanlar arasında hoşgörü ve kardeşlik adına yapılan bağışların sayesinde türbe, cami ve cemevi binaları tamamen yenilendi. Yeni bir kütüphane, misafirhane, yemekhane ve mutfak oluşturuldu. Tekke önünde bir otopark da bulunuyor.

Kaynak: Kırcaali Haber

Ziyaretci sayısı: 1719


Kategoriden tüm haberleri oku


 YORUMLAR


fes 2017-09-04 14:42:13
Kırcaali türklerinin kahır ekseriyeti alevi kökenlidir. Koşukavak taraflarında küçük bir azınlığın dışındaki türklerin tamamı 1826 senesine kadar bektaşi idi. O tarihten sonra devletin zorlayıcı gücüyle sunnileştirme uygulandı. İsim değiştirmeye benzer olayları bir daha önce -1826 - de yaşadık.Köken olarak yüzde yüz aynı olan milleti bölmek için "aleviler kuranın yapraklarını tualete atıyorlar, don garıştırıyorlar, pişirdikleri yemeğe tükürüyorlar" gibi yalanlar üretildi. Maalesef başarılı da oldular.
Varnalı 2017-09-05 10:40:51
Bölücü başı Fes,yine iş başında.
Mert 2017-09-05 18:08:30
Sayın Fes, Senin sorunların mı var? Neden hep böyle olumsuz, ayrılıkçı, aşağılayıcı yorumlarda bulunuyorsun? Bundan zevk mi alıyorsun?
fes 2017-09-05 22:44:02
Hey siteyi yöneten arkadaş, kızılbaş sözü rencide edici söz değildir. Yazdığım yazıyı ihtimal bu gerekçeyle yayımlamadın, ama bence yaptığın doğru değil. Kızılbaş sözü 500 sene önce Şah İsmail destekçilerinin başlarına kırmızı bant bağlamalarından gelir; rencide edici, aşağılayıcı, küçük düşürücü bir söz değildir. Kızılbaşları rencide edecek son kişi benim.
fes 2017-09-05 23:32:03
Sayın Mert, senin okuduğunu anlamama gibi bir sorunun mu var? Yukarıdaki yazıda ben hiç bir yerde bölücülük yapmadım, tam tersine: bütünleştiricilik yaptım. Ama sen gerçeğin olduğu gibi söylenmesinden rahatsız oluyorsan o hastalığın merhemi bende yok, sana yardımcı olamam. Okuduğunu, söyleneni abraş manda gibi bakıp anlamayan adama ben yardımcı olmam.
emir 2017-09-06 01:03:55
Olsun varsın, alevi, sünni ve ya budist kabri fark etmez, türkler ölülere ve putlara tapınmayı seven bir millet.
fes 2017-09-06 15:26:09
Ölülere değil de atalara tapınma türklerde vardır; ama hangi millette yok diye de sorabilirsin. Önce kurt totemine taptık; ardından animizım denilen cinlere parilere; bir adım daha gittik gök tanrıya ve sonunda tek tanrı Allah'a taptık. Bütün bunlar bilimsel olarak kanıtlanması yahutta doğrulanması mümkün olmayan şeylerdir; inanca ait şeylerdir. Laiklik bu kargaşaya düzen getirdi, çünkü inançların tokuşturulmasında bir yarar, çıkar yol yoktu. Aslında islmiyette de bunun nüvesi vardı:senin inancın sana ben...
erbin 2017-09-06 16:20:41
fes sitenin kültürlü, bilgili yorumcusu bizleri aydınlattığın için teşekkürler.
Ademoglu 2017-09-06 16:57:50
Ooo Şempanzeoğlu (fes'in soy'nikname adıdır).
Ne aber ,ine fırtına gibi esmissin önüne geleni biçip kesmissin.

(Fesin maymun dan türediğini idaetmektedir etmez uzak uzak çok uzak goca dedesi Şempanzeler türediğini idaetmektedir o yüzden bu şekilde hitaben ediyoruz)
✓ADEM'oglu ₺
Mert 2017-09-06 17:28:01
Sayın Fes,
Ben bu mesajın için değil, genel olarak yorumlarından bahsediyorum.
Ayrıca 1826 yılına kadar BÜTÜN Türkler Alevi idi gibi bir iddiada bulunuyorsun, Sona diyorsun ki Devlet bunları sunnileştirdi diyorsun. Bu iddia bile provakasyondur!
emir 2017-09-06 19:30:46
Artık mesele laiklik değil, dünya çok değişti, bilim ve uzay çağında bu din bu hadislerle ve fıkıhla yürümüyor...50 sene sonra müslümanların hali üç şekilde olabilir -1 . Ateist olurlar, 2. Yeni kuran yorumuyla inanç ve bilimi ayırıp düşünmeyi öğrenirler,
3. https://www.youtube.com/watch?v=-bboJsFVa58
fes 2017-09-07 11:56:54
Niye provokasyon olsun ki Mert bey? Ben aklıma esti salladım bir iddia anlamında söylemiyorum ki, tarihi verilere dayanarak bir şey söylüyorum. Mesela türkler bin sene önce müslüman değillerdi desem provokasyon mu yapmış olurum? Tarihi gerçekleri olduğu gibi dile getirmek provokasyon değildir Metin bey.
Mert 2017-09-08 15:29:13
Sayın Fes,,
Hangi tarihi veri? Bize kaynak gösterir misiniz? Bu iddiayı ilk defa sizden duyuyorum....
emir 2017-09-09 15:50:49
Fes sadece dinimize saldırmıyor, o kimliğimizin temel taşlarını yıkıyor. Bizim zaten laik sünnilerle derdimiz yok.
Fes 2017-09-10 23:04:44
Temel taşı nasıl yıkıyorum, arkadaş siz duymadınız, haberdar değilsiniz diye tarihd de olmuş bir olay olmamış sayılmaz. Cebelde ve Mestnlıda Bektaşiler köyleri niye var, sorun kendinize bakalım
fes 2017-09-11 09:24:09
Emir'in kimliğinin temel taşları varmış... Duy da inanma. Bence bu taş olsa olsa taş rengine boyanmış strafor blokudur.. Ben sadece dinine saldırmıyor muşum boyalı strafor taşını pıt diye yıkıyormuşum. İyi mi? Mor dinin... diye bir söz vardır bizde. Mor dini dediği papazı giydiği mor kaftan, yani hristiyanlık. Bana gelince ben strafor dinine ve kimliğine karşıyım, hemde cepheden.
emir 2017-09-11 17:35:00
Yorum ve cevaplarımın ikisi yok, ya hepsini yayınlayın, ya da hiç birini. Müzekki'nin sitesi artık kuzey kore haber ajsansına dönüştü. Örnek olarak bulgaristan'a komşu başka bir ülke de aklımdan geçti, ama sonra vazgeçtim...
erbin 2017-09-11 17:58:41
fes sen yazmaya devam et.
emir 2017-09-11 22:05:31
Burada insanları çekiştirme hatasına düşmemekle birlikte, alevi propagandasına da susacak değilim. Yok ben altınım, sen tenekesin tarzı komik laflar gerçek dışı iddiaları kanıtlamaya yetmez. Senin bir şeye karşı olman ve ya olmaman da kimsenin şeyinde değil, umurunda yani...
emir 2017-09-11 22:19:42
Kırcaali türklerinin zorla sünnileştirildiği de kuyruklu yalandır, aslı astarı yoktur. Osmanlı kimsenin dinine ve diline karışmamıştır, fes gibi alevi kardeşlerimizin aramızda olması bunun en büyük kanıtıdır. Tabi mezhepçilik yapmıyoruz,alevilerden de yapmamalarını bekliyoruz- fe la haddun yubadi7una, ve la diynu yufarrikuna...
https://www.youtube.com/watch?v=9uYT6LFe4so
Mert 2017-09-11 22:40:59
Sayın Fes,
Hadi biz duymadık. Sen duymuşsun eyvallah. Ama hala bana söyleyemedin hangi kaynakta bunu okudun? Söyle bizde okuyalım bilgilenelim?
Yoksa bu bildiğin kulaktan dolma söylemler mi?

Mestanlı ve koşukavakta 3-5 köyde Alevi yaşıyor diye binlerce insanı Alevi yaptın. Bravo sana...
Fes 2017-09-12 08:02:22
Kuzey Kore konusunda aynı fikirdeyim, benim de bir çok yazım çıkmıyor. Hal böyle iken niye hala burda yazıyoruz, niye tümden vazgeçiyoruz bilmiyorum. Belkide olmayan toplulukla konuşma ihtiyacım olabilir. Siteyi yöneten başka şeylere bakıyor, buraya hiç kimse gelmese gene umurunda değil,. Çıkan yazılarıma gelince, kuş dili kullandığıma çıkıyordur. Tahminim bu.
Fes 2017-09-12 08:02:22
Kuzey Kore konusunda aynı fikirdeyim, benim de bir çok yazım çıkmıyor. Hal böyle iken niye hala burda yazıyoruz, niye tümden vazgeçiyoruz bilmiyorum. Belkide olmayan toplulukla konuşma ihtiyacım olabilir. Siteyi yöneten başka şeylere bakıyor, buraya hiç kimse gelmese gene umurunda değil,. Çıkan yazılarıma gelince, kuş dili kullandığıma çıkıyordur. Tahminim bu.