Ziyaretçi defteri Künye E-gazete
DÖVİZ KURLARI
EUR EUR 1.9558 Lv.
USD USD 1.6518 Lv.
GBP GBP 2.1753 Lv.
TRL TRL 0.4253 Lv.
Anasayfa Haberler   Yorumlar   Edebiyat Video Arşiv
19 Kasım 2017
HABERLER » Bulgaristan
Lütfi Mestan: Arnavutluk’ta 50 bin Bulgar milli azınlık da, biz Bulgaristan’daki 1 milyon Türk neyiz?

Lütfi Mestan: Arnavutluk’ta 50 bin Bulgar milli azınlık da, biz Bulgaristan’daki 1 milyon Türk neyiz?

30 Ekim 2017

Azınlık politikalarında Bulgaristan Cumhuriyeti ve Arnavutluk Cumhuriyeti arasındaki ortak nokta şudur ki, iki devlet de Avrupa Konseyinin Ulusal Azınlıklarının Korunmasına İlişkin Çerçeve Sözleşmesini imzalamış olmaları ve kabul etmiş olmalarıdır. Bulgaristan bu Sözleşmeyi 18 Şubat 1999 yılında, 38. Millet Meclisinde yasa ile kabul etti. Azınlık konusunda ortak noktalarımız buraya kadar. Gelelim farklılıklara.

Bulgaristan’dan farklı olarak, Arnavutluk Avrupa Konseyinin Ulusal Azınlıklarının Korunmasına İlişkin Çerçeve Sözleşmesini sadece kabul etmekle kalmayarak, kendi ülke sınırları içerisinde Milli azınlıkların var oluşunu da kabul etti. Ve bunu azınlıklar için özel bir yasa ile yaptı. Bu yasa, 19 Ekim 2017 tarihinde oylamaya sunulmuş ve Arnavutluk Millet meclisinde 9 azınlık toplumunu ki bunların arasında Arnavutluk’ta bulunan Bulgar azınlık toplumu da yer almaktadır, teker teker ismen sayılmıştır.

Bu konudaki Bulgaristan siyasetinde uygulanan yöntem istikrarlı olamamaktadır, aksine sunidir. Bulgaristan bu sözleşmeyi imzalayıp onayladı, fakat yasa ile kabul edilmiş bu Sözleşmeden anlaşıldığı gibi Bulgaristan’da azınlık gruplarına dahil kişiler bulunmaktadır, fakat azınlıkların kendileri inkar edilmektedir. Bu sebepten olsa gerek ki, Anayasa’da etnik aidiyetten, etnik ve dini farklılıklardan bahsedilmekte, fakat Bulgaristan’ın kanun yapıcısı bu gruplara kesinlikle azınlık statüsünü vermeyi red etmekte. Bu klasik bir kibir içeren çifte standart politika yapma yöntemidir.

Arnavutluk’ta bulunan 50 bin Bulgar’ın etnik Milli azınlık statüsü var, lakin örneğin Bulgaristan’daki yaklaşık 1 Milyon Türkün Milli azınlık statüsü yok. O zaman biz neyiz?! ....... Sadece etnik, dini ve kültürel farklılığa sahip kişiler... Acaba bu farklılıkların kaliteli, hukuki azıklık statüsüne sahip olmaları için daha ne gerekmektedir? Cevap yok ... Ya da cevap daha da alaycıdır – basitçe sizi tanımıyoruz ... Fakat öyle veya böyle cevap verilecektir... Bu cevap bir mecburiyettir!

Bir azınlığın var olması hukuki bir mesele değildir, bu objektif bir gerçektir ve bu mesele hukuki reddin “inadından” daha yüksek durmaktadır. Yasa, bir azınlığın var oluşunu red etse bile, hatta bu red Anayasal olsa bile, bu azınlığın var oluşu gerçeğini yok edemez. Bu nedenle, 3 bin imza toplayarak Arnavutluk’taki var oluşunu kanun yapıcıyı ikna ederek kabul ettiren Bulgarların başarısıyla, haklı olarak övünen Bulgaristan siyasetçilerinin ve devlet adamlarının kendi bahçelerine de bakmalarında fayda var. Bakmaları gereken bu bahçede, Bulgarların yanı sıra yaklaşık 1 Milyon Türk, yüz binlerce Romen, on binlerce Ermenili ve diğer azınlık mensuplarına ait niceleri de yaşamaktadır ve bu kişiler de yurt dışında ( Arnavutluk, Sırbistan, Makedonya, Ukrayna, Moldova, Romanya, Macaristan, Çek Cumhuriyeti vs.) yaşayan Bulgarların beklentilerine eş değer olarak aynı şekilde hukuki ve Avrupai bir tanınmayı hak etmektedir.
Bu, Şikago’nun İllinois eyaletinde rahat bir şekilde oradaki Bulgar Milli azınlığı ile ilgili konuşan Cumhurbaşkanı için de geçerlidir, lakin etnik ve dini farklılıklara sahip kendi vatandaşlarına da bakma ve onları görme zamanı gelmiştir.

Tekrar edelim. Azınlık olarak tanınmamamız bizim azınlık olduğumuz gerçeğini yok edemez veya anca tanındıktan sonra azınlık olacağımızı da göstermez. Fakat inkar edilmek ve hukuki olarak statümüzün tanınmaması zararsız değildir. Bu bize uygulanan ayrımcılığın temelindedir, her geçen gün daha da derinleşen ayrımcılık politikasının temelindedir ve bu ayrımcılık şahsıma sürekli, ana dilimi kullandığımdan dolayı kesilen cezalarda ve bir türlü gerçekleşmeyen Avrupa standartlarına göre entegrasyonda kendini göstermektedir.

Farkındayım ki, yapmış olduğum bu açıklamaya karşı güçlü bir anti demokratik, ırkçı bir uğluma olacaktır: “ Kabus! Mestan Milli Azınlık statüsü istiyor ”.

EVET!
Evet istiyorum! Arnavutluk’taki Bulgar azınlığına hangi insani, manevi ve siyasi nedenlerle Milli azınlık statüsünün verilmesini istediysek, aynı nedenlerle istiyorum.
Aksi çifte standarttır. Aksi demokrasi taklididir ve iktidarda olan aşırı milliyetçilerin alkış tuttukları totaliter savaşçı ırkçı formun tekrar doğuşudur.
DOST bu konuda susmayacaktır, çünkü susmak suç ortaklığıdır.

Kaynak: Kırcaali Haber

Ziyaretci sayısı: 6890


Kategoriden tüm haberleri oku


 YORUMLAR


Nurhan Dereli 2017-10-31 07:55:24
Helal olsun
Burgazlı 2017-10-31 08:00:24
Dosttan beklenen de buydu. Yürü be başkan.
Zakir Kurşuntutmaz 2017-10-31 21:35:02
Dost önce neden hak ve özgürlükleri böldü onu herkesi tatmin edecek bir cevap versin bunlar tribün şovu
fes 2017-10-31 22:27:57
Neden böldüğü çok açık değil mi? Adamı görevden aldılar, kullanılmış peçete gibi buruşturup attılar; o da "madem öyle işte böyle" diye yeni bir parti kurdu. Bu davranış çok açıklanabilir bir şey, şaşılacak hiç bir yanı yok. Bölünmeyi ben de onaylamıyorum tabi, ama insan doğası böyledir işte. Bu arada Mestan'ın bu taraftaki destekçileri de onu bunu şapır şapır görevden alıyorlar. İlkeli davranmanın gereği olarak Doğan'ın Mestan'ı görevden almasını eleştirenler er bir doğan'ın görevden almalarını da eleştirmeleri gerekirdi. Görmezlikten gelerek es geçmek iyi bir davranış değildir.
f--s 2017-11-01 07:16:18
Feso maaşına zam yapmadılar mı halya.
Kesin yapmışlardır.
mustafa 2017-11-01 09:31:21
Fes , konuyu hemen nereye çektin , alakasız şeyleri birbiriyle niye bağlıyorsun, birde önceki yazılarında mantıktan bahsedersin , ne alaka dostum . Senin niyetin üzüm yemek mi yoksa bağcıyı dövmek mi he ?
fes 2017-11-01 11:24:51
Mustafa, hangi alakasız şeyleri birbiriyle bağlamışım açıkla da öğrenelim aga. Mestan'ın görevden alınmasıyla bu taraflarda önce bir başbakanın, sonra belediye başkanlarının görevden alınmaları arasında bir bağ kurulamaz mı sence? Mestan'ın görevden alınması anti demokratik, hukuk dışı bir tasarruf idi ;gelişmiş batı demokrasilerinde bir örneği yoktu. Madem bu dediklerimi kabul ediyoruz ben soruyu hemen soruyorum: gelişmiş bir batı toplumunda, mesela Danimarka'da Kopenhag belediye başkanına " sen metal yorgunu oldun, hemen istifa et yoksa çoluğunu çocuğunu, hanımını tutuklatırım, sürüm sürüm süründürürüm" diye bilir mi? Kel alaka diye bir şey yok aga, sapına kadar alaka var.
Eğridereli/Bursalı 2017-11-01 12:24:21
Herkes Sn. Mestanın demecini iki üç defa okusun. Dopdolu bir söylemi geyik muhabbetine çevirmeyin. Sn. Mestan ın bahsettiği hususlar Bg deki Türklerin eşitlik mücadelesine yeni bir ivme kazandıracak boyuttadır. Yeter ki oradaki Türkler kararlı ve cesaretli davransın. Korkunun ecele faydası yoktur. Zayıf karakterli insanlar gönüllü asimilasyona boyun eğmiştir. ANCAK Mestan ve onun gibi düşünenler eğmeyecek mücadelesine devam edecektir.
fes 2017-11-01 16:15:30
Mestan'ın dediklerine gelirsek - ben onları yukarıda hiç tartışmadım - dediklerini bir türk olarak tabi ki onaylıyorum, aksi düşünülemez.

Ne var ki, azınlık statüsü sorunu bize Abdulhamit'ten miras kalmıştır. Nasıl mı? Türkiye'nin ulusal bir devlet haline gelmesini engelleyerek veya geciktirerek yaptı bunu.

İmparatorluğun dağılmasına sebep olacağı zannıyla türk kimliğini baskılayarak ve yerine islam kimliğini öne çıkartarak yaptı bunu. Sonuçta ulus devletin kurulması geçikti ve 1925 senesine gelindiğinde Bulgaristanla Türkiye arasındaki müzakerelerde türk kimliği yerine müslüman kimliği sözü kullanıldı. Bulgaristan ve Yunanistan antlaşmalarda yazılı olan müslüman kimliği sözüne dayanarak türk azınlığı satümüzü tanımıyor. Mesele bundan ibarettir.
Şaban Mutlu 2017-11-01 22:04:05
Çok güzel bir konuya değinmişin fes ama senin dediklerini anlayacak insan yok. Bizim insanımızın tarih bilgisi sıfırdır, bu işlere kafaları basmaz.
Varnalı 2017-11-02 11:13:38
Yorumunuz küfür, hakaret ve ya rencide edici cümleler içerdiği için silinmiştir!
fes 2017-11-02 11:53:54
Almanya'da Merkel'i eleştiren birine senin "Merkel'le ne alıp veremediğin var, sen kim oluyorsun da bunu yapıyorsun" diye bir yazı yazsa insanlar "bu ne be!" diye şaşkın şakın bakarlar. Yönetenlerin yetersizliklerini, saçmalıklarını, yalanlarını, suçlarını görüp onları eleştiren vatandaş en iyi vatandaştır. Burada bakılması gereken tek şey var: yapılan eleştiriler doğru mu değil mi. Doru mu yanlış mı sorusuna hatasız yanıt vermek baya bir maharet ister Varnalı. Vaktiyle - 10 sene önce - Fethullah Gülen'i eleştirdiğimde biri bana aynen senin dediklerini söylemişti; ama şimdi aynı adam hapiste ve Gülen'in de ne olduğu kabak gibi çıktı ortaya. Ya, önemli olan doğruyu on sen önce görmek.
***** (büyük ayı) 2017-11-02 12:28:37
Düdük fes, biz hepimiz inek Şaban dahil, "mukemel" yazdiklarina ayran'iz.
Admine'de selyamlar.
Varnalı 2017-11-03 00:52:09
Fes,Türk Milletinin ve Türk Devletinin varoluşu,AKP ve MHP işbirliğinle mümkün olabileceğini onbeş yıldır anlatırım.BG. de yaşayan,veyahut TC.vatandaşı olan Bulgaristan Türkleri arasında,bizim gibi düşünen insanların sayısı her geçen gün çoğalmaktadır.Allah bizi doğru yoldan ayırmasın!.
Saygılarımla.
fes 2017-11-03 11:47:33
Herkesin her şeyi söyleme hakkı vardır ama doğruyu söyleme de olmazsa olmaz bir kaidedir. Yok on beş sene önce görmüşmüş de... Saçmalık bunlar. İnsan yalan söylememeli ve de kendinden utanmalı. Türkiye'yi kurtaracak, hatta bulgaristan türkünü de kurtaracak tek bir ideoloji vardır: Kemalist ideoloji. Hiç kimse Mustafa Kemal'den daha büyük türk milliyetçisi olamaz, çünkü türk milliyetçiliğini icat eden odur. Bunu son zamanlarda anladılar kıvrım kıvrım kıvırmaya çalışıyorlar. İslamcılıkla hiç bir yere varılmaz, gideceği yer tarihin çöplüğüdür. Mustafa Kemal bizim ışığımız, ulu önderimiz ve unutulmaz kahramanımızdır.
Mahsuni Şerif 2017-11-03 22:25:25
Yaşa be Fes, duygularımıza tercüman oldun.

Kara Peçe Yakışmıyor Kullara
Uyan Bak Bizim Hallara
Sarı Saçlım Mavi Gözlüm
Nerde Nerde Nerdesin Dost
dr. Nazım Dönmez 2017-11-04 08:19:12
Abdülhamit Türkiyeye milliyetçiliğin gelmesini nasıl engelledi fes? Okullar açıp Atatürk ve arkadaşlarının o okullarda yetişmelerini sağlamadı mı? Abdülhamit paranoyak biriydi ama çok iyi işler de yaptı. Kendisi modern bir insandı, piyano çalıp opera dinliyor, kızları da kapalı değil açık, avrupalı kızlar gibi giyiniyorlardı. Abdülhamit islamı kullandı ama özel hayatında asla islamcı değildi.
Mustafa. 2017-11-04 16:06:17
İslam bir parti degil bir yüce toplumdur. Muslumaanligin kutsal diinini. İslamcı söylemi ila bağdaştırmak laf kendi ekinlerin dahi kutsal gormezlerbuYobazligin ya kendisidir.biz Muslumaanlar bunu her şeyden önce Muslumaanligin yüce ve kutsal bir diin olduğunu çok iyi biliriz.
feys 2017-11-04 17:13:03
Evet yobaz fes, seni gidi yobaz seni.
fes 2017-11-04 20:26:58
Özel hayatında şarap içer opera dinlerdi Abdülhamiti bu doğru, ama yine de Ülkenin milli bir devlet olmasını geciktirdi. 1897 yunan harbi esnasında halkta müthiş bir ulusal bir duygu kabarması olmuştu; halk Plevne kahramanı Gazi Osman paşayı bağrına basmıştı. Abdülhamit bu halk hareketinden korktu, gazi Osman Paşa'yı görevden aldı ve milli devletin doğmasını 20 sene geciktirdi. Halktan korkuyordu, oysa hanedanın kurtuluşu da aslında halkın elindeydi. Eğer halka dayalı bir milli devlet kurulsaydı Balkanlar elimizden çıkmaz, Suriye ve Irak elimizde olurdu.
Varnalı 2017-11-05 19:16:32
Bolu tünelini otuz yılda tamamlarsan,Taksim Atatürk Kültür Merkezini
yirmibeş yılda ancak yapımını bitirirsen,orta asarlı yangının AKM ye verdiği zararı,sekiz yılda ancak tadilatını tamamlarsan,o zaman insana sormazlarmı!. Sen nasıl Atatürkçüsün?. Sen nasıl Kemalist oluyorsun?.
ALLAH TÜRK MİLLETİNİ ATATÜRKÇÜ geçinen,Atatürkün arkasına sığınarak ,köşe dönme,kemik kapma yarışında yarışanlardan korusun.Amin.
RasimMutlu 2017-11-05 21:17:34
Haklısın Sabri bey, Jivkovun gitmesine bir kaç gün varken onu canla yürekle destekleyen insanlar vardı, Varnalı bunlardan biridir.
Varnalı 2017-11-05 22:14:05
İzmirli fes Sabri ,Türkiyenin ve İzmirin 30 yıl önceki içler acısı durumunu görmek ve hatırlamak istersen,Kemal Sunallı filmleri seyretmeni tavsiye ederim.
Sabri İzmirli 2017-11-05 22:58:59
İzmiri gericiler hiç yönetmedi, cumhuriyet orada çok güçlü, yağmacılara geçit vermedi. Ondan sadece geçen sene 16 bin kişi İstanbulu terk edip İzmire yerleşti. Otuz sene önce dünyada cep telefonu, internet yoktu, bilgisayarlar yeni yeni çıkıyordu. Bilimsel ve teknik gelişmelerden dünyanı her tarafı olumlu yönde etkilendi. Bunların hiç birini mürteciler yaptı dersen adama gülerler, mürteci sadece yağmalar ve bozup yıkar. Fes ağabey çok haklı, ben kendisini yürekten destekliyorum.
fes 2017-11-06 10:05:27
O tartışmayı bırakın da Suudi Arabistan'da neler oluyor ona bakın. Anlaşılan Suudiler bundan sonra Vahabi ve Selefi islamı yaymak için oraya buraya para harcamayacak. Bu da güzel bir gelişme; bavullar dolusu parayı bölgemize saçarak geleneksel osmanlı islamını bundan sonra kirletmeyecekler.
Varnalı 2017-11-06 12:36:44
Sabri İzmirli Fes, kırk yıl önce BG.de her köyde bir kültür evi ,,kulturen dom,çitalişte varken...Türkiyenin üçüncü büyük şehri,güzelim İzmirde bir kültür merkezi yoktu. Otuz sene önce internet,bilgisayarlar muhabetini bırak,gerçekleri konuş;-Çalışmadık,çaldık çırptık,cebe indirdik de.Yaptıklarımız bu yüzden noksan,dayanıksız hantal,çürük ve çirkin olduğunu itiraf et.Dürüst ve gerçekçi ol!.
Şimdi gözünü aç ve sadece bir yıl sonra,Taksim meydanına bir göz at .Ne göreceğini şimdiden merak ediyorum.
Yiğidi öldür,ama hakkını ver.,,
Saygılarımla.
fes 2017-11-06 12:53:44
Ben sana daha önceleri de söylemiştim, sen gözünün önünde olup bitenleri değerlendirebilecek, sebep sonuç ilişkisini kurabilecek bir adam değilsin; senin gibi adamlar sadece zannederler ve olmayan şeylere oldu gözüyle bakarlar. Belediyecilikte en başarılı şehir Eskişehir'dir, ardından İzmir gelir. Diğerleri sadece beton döker. Beton pompası Almanya'dan geldi ve inşaat sektörünü zıplattı. Beton pompasını abalak yüzlü dinciler icat etmedi her halde, değil mi? Batakçılara hayran kalan adam batakçıdır.
anonim 2017-11-06 14:01:39
Sayın yorumcular,birazda bundan 50 sene önceki Kırcaaliden bahsedin,sokaklar dolup taşıyordu,okullar ona keza,inşaat malzemesi kıtlığı olmasına rağmen,yeni ev inşaatı ve eski evini yenilemek yarışı vardı.
İzmir ve İstanbulun noksanlarını görelim,amma Kırcaaliyede bu eski canlılığını nasıl getireceğimizi tartışalım.
fes 2017-11-06 15:48:40
Ben istanbulda yaşıyorum yeşili Kırcaaliye vardığımda görüyorum. Keşke Kırcaaliden buraya hiç göç etmesek imiş. Bizi bu beton yığınına gönderenler utansın.
emir 2017-11-07 22:29:36
1948 senesinde yürürlüğe giren Zakon za narodnata prosveta'nın 48 maddesinden alıntı:

"V turskite osnovni uçilişta, pri lipsa na kandidati s po golyam obrazovatelen tsenz, mogat da se naznaçavat turtsi sıs zavırşeno petoklasno obrazovanie (IX klas), koito pismeno vladeyat turski ezik "
fes 2017-11-08 08:02:06
1948 senesi komunist ideolojiye samimi inanıldığı zamandır. Svoboda i bratsvo olacak, herkes eşit olurken milliyetçilik olmayacak internatsonalizım olacak. O zamana kadar Bulgaristan'ı yöneten milliyetçi üst tabakadan 3000 yakın insan öldürüldü, kaçan kaçtı kaçamayanın canına okudular ve bu iç savaş biz türklerin işine yaradı. Ama bu uzun sürmedi, Türkiye'nin NATO'ya girmesiyle türkler hine şüphel ve güvenilmez insanlar konumuna düşürüldüler. Bunları ben Osman Kılıç'ın hayatını okuduktan sonra öğrendim.