Ziyaretçi defteri Künye E-gazete
 
DÖVİZ KURLARI
EUR EUR 1.9558 Lv.
USD USD 1.7725 Lv.
GBP GBP 2.27 Lv.
TRL TRL 0.3079 Lv.
Anasayfa Haberler   Yorumlar   Edebiyat Video Arşiv
22 Kasım 2019
HABERLER » Dünya
Asırlık çınar, dava adamı; Osman Kılıç: "Kırcaalililer çalışkan ve beceriklidir"

Asırlık çınar, dava adamı; Osman Kılıç: "Kırcaalililer çalışkan ve beceriklidir"

22 Mart 2019

İzmir Bal-Göç camiasının, Ankara’da ikamet etmekte olan, dava adamı, Osman Kılıç’la bir araya gelip yüz yüze görüşme ve kendisini dinleme arzusu bir türlü gerçekleşemedi. 99 yaşındaki ‘ağabeyimizin’ artık uzun yolculuğu kaldıramayacağını bildirdiğimizden BAL-GÖÇ yönetim kurulu üyeleri olarak; ‘o gelemiyorsa, biz ona gidelim’ dedik ve 9 Martta Ankara’ya doğru yola çıktık. Ankara-Esenboğa havaalanına gün doğarken indik. Hava buz kesiyor, eksi 4 derece. Kuşluk vakti vardık, ulu çınarın Ümit Mahallesindeki evine. ‘Kader Kurbanı’, dava adamı, Osman Kılıç ağabeyimiz, bizleri bekliyordu. Evin kapısını çaldık ve kibarca içeriye davet edildik. Yanımdaki dört hemşerimi takdim ettim. Hepimizin Kırcaali kökenli olduğu anlaşıldı. Kısaca hal hatır ettikten sonra, Osman ağabey hemen söze girdi:
‘Madem geldiniz hoş geldiniz, safa geldiniz. Şimdi, hemen hepinize hal hatırdan evvel, bir şey söyleyeceğim.’ diyerek duvarda asılı duran resmi işaret etti ve ‘Şu Nüvvab var ya, bu fotoğraf değildir, tablodur. Bulgaristan’da geç bir ressam, resmetmiş. Ben, totaliter komünist rejim tarafından 1948 yılında tevkif edildiğimde, Nüvvab’ın talebesi 1000’in üzerindeydi. Bu 1000 Nüvvab talebesinin üçte biri Kırcaali ve Rodop taraflarındandı. Mestanlıdan Koşukavatan, Eğridereden, Darıdereden ve Deliorman’dan Nüvvab’a gelmek çok kolaydı ve köyler Şumnu’ya yakındır, ama Rodop eteklerinden, Kırcaali bölgesinden gelmek bir mesele. Bu durum neyi gösterir? Evvelâ o yörede yaşayan Kırcalililer dediğimiz kardeşlerimizin ilme, irfana olan aşkına delâlet eder. İki, Bulgaristan’ın ikinci kalem ihraç malı olan tütünü yetiştiren, o yörenin -ayaklarının altı öpülesi- kadınları ibrikle yukarıya su çıkarıp, Bulgaristan’ın ‘Cebel Basma’ denilen tütününü yetiştirirler. Evlâtlarını trenle ta Şumnu’ya kadar gönderdiler. O Nüvvab talebeleri, 1950 yılında Türkiye’ye göçmen olarak geldikleri zaman, devletten memuriyet istemediler. Hepsi ticarete atıldı. Yöre halkı o kadar beceriklidir. Anadolu’nun Kayseri’si ne ise, Bulgaristan’ın Rodop eyaleti, Kırcaali vilayeti tarafında yaşayan halk da aynıdır; çalışkandır. Buna rağmen yıllar yılı Bulgaristan’da Rodop ve Kırcaali insanı, çok büyük eziyetler çekmiştir. Bulgaristan’ın Türkiye ile münasebetleri azıcık bozulur bozulmaz, hemen o yörede yaşayan Türk halkını, Türkiye hududuna yakın olması dolayısıyla, Kuzey Bulgaristan’a sürgün ediyordu. Siz gençsiniz, bunu bilmezsiniz. Azıcık münasebetler gerilir gerilmez, yöre halkını koca Balkan Dağları’nın kuzeyine, yani Türkiye’den uzaklaştırırlar, sürgün ederler. Yani siz, işte o çalışkan halkın torunlarısınız.’ diyor ve devam ediyor bizleri aydınlatmaya ulu çınarımız.

‘Sizi ve Nüvvab talebelerini, çok severdim. Bir de şu Mastanlı var ya, o Mastanlı’da Hatipoğlu ailesi var, koca Hatipoğlu (Hacı Hafız), tüccar bir adam. O yörede yetişen tütünleri, Mastanlılı Hacı Hafız (Türkiyeye göç ettikten sonra, Hatipoğlu soyadını alırlar) satın alıyordu ve o tütünleri, Avrupa’ya o ihraç ediyordu. Kraliyet devrinde Bulgaristan’da Türklerden tek tüccar ve dışarıya mal ihraç eden adam Kırcaali’den Hacı Hafız Hatipoğlu’ydu. Koşukavak, Darıdere, Eğridere, Mastanlı o yörede tütüncülere, paraları yetmediği için daha tütünü almadan para veriyordu, yiyecek veriyordu ve ona ‘yeşilden yeme’ derlerdi. Sonra tütün yetiştikten sonra borçlarını ödüyorlardı. Yani, Kırcaali halkı beceriklidir, erkekler gurbetçidir, kadınlar o ‘Cebel Basma’yı yetiştirir. Çok kıymetli, küçücük ama altın sarısıdır. Komünistler, ticareti Hatipoğulları’ndan aldılar. Hasan artık tütün alamıyor, bir bakkaliye açmış. Benim sınıf arkadaşım olan Hasan, Şumnu damadı, bir gün Şumnu’ya geldi ve bana; ‘Pravadı’ya gidiyorum. Orada soda kaustik fabrikası var, tuz var. Ne yapayım, başka mal almaya imkân yok, gideceğim Pravadı’dan tuz alacağım, Mestanlı’da bakkaliyede tuz satacağım’ dedi. ‘Ya kardeşim, ne kazanacaksın ki, alacaksın tuzun kilosunu 50 santine diyelim ki, 1 levaya satacaksın? Bana, ‘bacanak, sen ne zannediyorsun, ben Pravadı’dan 50 kilo, 100 kilo tuz alacak değilim ya, 3 vagon, 5 vagon alacağım’ dedi. Kırcalilideki ticaret ruhuna bak! Kırcaliler işte böyledir.’


Kaynak: Mehmet TÜRKER


Kategoriden tüm haberleri oku


 YORUMLAR


Rejim Mağduru 2019-03-22 23:32:06
Asırlık çınara.Dava adamına.Osman Kılıç ağabeyimize sağlıklı bir yaşam diliyoruz.Şu bilginin de ona ulaşmasını istiyoruz.Bulgaristanda tutuklanan ve sorguya alınan her Türke sorulan ilk soru şudur: Osman Kılıcı tanıyormusun.Asırlık çınarın Bulgarlar için Osmanlının Kılıcı olarak anılması bizlere ilham veriyordu.Taşıdığınız ismi layıkıyle hak eden bir ağabeyimizsiniz NE MUTLU SİZLERE.
fes 2019-03-23 12:19:34
Kırcaali türkünü çok güzel anlatmış. Milliyetçi, vatan sevgisi olan adam budur işte; türk evlatlarını nerede olurlarsa olsunlar sever ve benimser. Osman Kılıç büyümüzden öğrenmemiz gereken en önemli özellik budur bence
Fesçeye 2019-03-25 13:37:12
Fes sen ciddiymişim.
Nasıl oluyor da Osman Kılıç’ örnek alıyorsun.
Bu sitede ilk yazından beri farklı kişiliğini sergiliyorsun şimdi ise şirin “milliyetçi” görünme çabasındasın.
NEDEN?
Hasan 2019-03-25 13:43:17
Memet Türker bey efendi Osman Kılıç için de bir kitap yazdın.
Daha önce rahmetli Nuri Turgut Adalı içinde yazmıştı.
Nuri abimizi anlatacağı yerde Memet bey efendi kendi hayatını ön plana çıkarmış.
Kitapta sadece Muri aniyle görüşmelerini yazmış.
Belki Osman abiyle görüşmelerini yazar böylelikle hep yaptığı gibi onların isimlerini kendi reklamı için kullanır.
fes 2019-03-26 12:42:57
Niye almayayım Osman Kılıç'ı örnek yahu; türk milliyetçisi olmak için illa aptal, illa DPS karşıtı olmak mı lazımdı? Yani avanak ve cahil cuhela Osman Kılıç beye sahip çıkar, öyle mi? Sevsinler senin geri zekalı, çarpık milliyetçilik anlayışını. Adama bak be! Kendi durgun karakterini merkeze yerleştirmiş, bizden saçmalığı örnek almamızı bekliyor. Bekle, hep bekle, sonsuza kadar bekle.
Fesçeye 2019-03-26 15:13:53
Fes sen alayın gavur Bulgarısın bu artık ortada. Kendine bi kimlik yaratmak istiyorsun olmadı ama Osman Kılıç senin ağzına göreceğinle.
Sen ancak Botev,Rakovski Hacı Fimıyır gibilerini örnek almalısın.
Onlar en azında eşit bir toplum satıyorlarmış sizin gibi tek Bulgar ulus drğil.
Kimseyi inandıramadın özellikle YILDIRAMADIN.
Ne kadar karamsar tablo çizsen de Türk Yılmaz istediğini alır sizde paşa paşa vereceksiniz.
PONYAL Fes.
D: /analiz/ 2019-03-26 18:59:56
Görünüşte forumseverlrrin son yazılarına göre fes hakkında halıya sopheler mevcut. Türk mü Bulgar mi? Bence önemi yok fes mıdır kalpak mi dir .Önemli olan bence bizim "zurna" kavalski ilerizekyali mi dir veya çok mu ilerizekyali mi dir ,veya çok çok çok ilerizekyali mi dir. Burada bilimsel olarak forum doğal olarak ikiye bolunebilir ,ata üçe bile dörde olmaz . Ama
Diriliş Ertugrula bakiyorsa Türk'te olabilir. Bakalım o ne savunma yapacak.
Sonuç olarak ne mutlu bana İnsanım deyene .
Fes mutlu mu sun? Cemkire ye davam mi?
fes 2019-03-26 21:56:00
Türkçe konuşmayı öğrensen önce daha iyi olamaz mı birader? Diriliş Ertuğrul'u seyretmiyorum, çünkü aptal türklerden değilim. Diriliş'i ciddiye alıp seyreden bir kesin aptal, cahil, kendini bilmez biridir. Bir de Paitaht filmi varmış, hiç bakmadım, bakmam. Tamamen yalana dayalı filmlere niye bakayım, aptal mıyım.
D: 2019-03-27 05:55:08
" Türkçe konuşmayı öğrensen önce daha iyi olamaz mı birader? "
Türkçe bence biliyoruz, e edebiyatın yok sayılır ama Ne mutlu bana türküm.
Ama senin öyle olmadina şüpheler dolaşmaktadır ve bu bizim içimizi kemiriyor. Türkçen de ne güzel ama umudumuz hakkında halya canlı, bir gün bizim kervana sende katilirsin diye . Türk olmak çok zor -butun cihan karşında, ama olmamak daha da zor , çünkü onlar karşında .
fes 2019-03-27 11:26:04
Şüphelerin içinde debelen dur ve aptallığına doyma derim, başka ne diyeyim. Aptal niye aptaldır, aptal doğruyu yanlış, yanlışı da doğru gördüğü için aptaldır. Yani gerçeklik ayarı bozuktur, dünyaya ayarı bozuk gözlük camlarından bakar. Yoksa o da bizim gibi iki gözü, kulağı olan bir insandır. Dışarıdan bakınca hiç fark edilmez. Durgun bakış, düşük bir ifade, mantıklı çıkarımlar yapamama, kendi bencil dünyasından çıkamama gibi aptallığın işaretleri vardır var olmasına da, bunları görebilmek için gönül gözü gerek, yoksa elle dokunulur gözle görülür şeyler değildir.
Aydınlanmacı Revülütsioner 2019-03-27 11:26:35
fes kardeş, bir takım çomarlara ne anlatsan boş, laftan anlamazlar. Bunlar kendilerini 'osmanlı torunu' abdülhamit'i 'dedeleri' sanırlar. Dinci cahil çomar takımı bilmez ki; Tsar Osvoboditel Aleksandır Nevski kendilerini özgürleştirmeseydi kadınları hala ferece erkeler potur giyeceklşerdi. Cahil zurna takımı işte Nikolay Ostrovski kim bilmez Pavel Korçagin'i bilmez 'Prestulenie İ Nakazanie' okumaz, okumaz da okumaz.

Dostoevsiki Suç ve Ceza 1970 1 Türkçe Altyazılı

https://www.youtube.com/watch?v=CjvxgiVNndA

Dostoevsiki Suç ve Ceza 1970 2 Türkçe Altyazılı

https://www.youtube.com/watch?v=s54GbfhUiY0
D: 2019-03-27 11:40:21
"Tsar Osvoboditel Aleksandır Nevski kendilerini özgürleştirmeseydi kadınları hala ferece erkeler potur giyeceklşerdi..." sonra kızıl ordu kurtardı, abe kurtarıcılar yolun üzeri/ altı ne deyelim her taraf kurtarici. Alo Bolşevik revolyutsioner mi sin nesin gormezmisin BG deki vatandaş ya batıya yada baoazlara dogoru kaçmaktadır etnik kimlik bakmaksizin, Sibirya gittiklerini hiç duymadık.
Aydınlanmacı Revülütsioner 2019-03-27 12:05:58
D: kardeş, kusuruma bakma senden razvita harmoniçna liçnost olmaz/olamaz, çooook Dostoevsiki okuman lazım çooook. Jivkov zamanında batıya boğzlara duuru kaçan birini gördünmü hiç taaaaaaaki Jivkov 'isteyen gidebilir' diyene kadar. İşte razvita harmoniçna liçnost demek bilinç demek, fes demek, Er demek, Kızılbaş demek, Lenin'e sadakat demek.
D: /analiz/ 2019-03-27 13:01:20
Yani diyorsun açtılar konslagerin kapılarını kaçan kaçana ,kıran kırana .
Bu Tosunun zamanında iyi şeylerde gördük şimdi dogoruya dogoru ama dogoru, ama diktatura işte, kaç git bakalım sıkısa ,bitane vardı köyde hemde Bulgar ha ,amcası Almanya'ya kaçtı diye gün yüzü göremiyordu, demokrasi geldikten sonra bana ,byagay ot tük nedey da in robuvash na tiya demişti.
Arabın kıçyalayıcısı işitçiye 2019-03-27 14:08:31
Dinci bağnaz yapı her zaman yıkım, perişanlık getirmiştir, dünyada bir başarı örneği yoktur. Emperiyalist hristyan bunu bildiğinden dinci ve bağnaz yapıyı hep desteklemiş, desteklemeye devam etmektedir. Kendisi de kürt olan akepe sözcüsü Türkiye kürtlerin arapların ve türklerin ülkesidir dedi; Bulgaristanda, Fransada, yunanisyanda , almanyada böyle bir sözü söyleyebilir mi? Türklerin egemenlik hakkı kürt ve araplarla ortak hale getiriliyor. Ne demiş atalarımız: ortak malı köpekler yemez. Dinci, bağnaz, arapçı, yağmacı, hırsız kafa bu kadar tehlikelidir.
J B. 0090 2019-03-27 14:59:22
" Arabın kıçyalayıcısı işitçiye "
Ne terbiyesiz adamlar varmış bu güneşin altında.
"Arabın k-ni....."- ya sen herhalde s-l-k sin , Kaşıkçı olayı vardı , yalama malama olmadığı ortada, adamlar Türklerin üstüne yikacaklardi kasten .
"işitçiye" - buda ne şimdi, düşündüğüm gibi ise , oğlum sen ya eytimin eksik ama çok eksik (bu ihtimal düşük), yada kasten bu güzel resimli ve konulu yazıda hedef saptiryorsun ve ortalık karıştırıyorsun.
Hadi şimdi bu iş fes 00359 Bond'un işi olmadığını düşünme sonra neden öyle neden böyle.
Çöl bedevisine 2019-03-27 21:30:14
Kuranda kısasa kısas vardır, bana kızılbaş diyene ben arabın kıçı işit hayranı derim. Laikliği, seküler yaşam tercihini kızılbaşlık veya komunistlik olarak gören adama başka ne diyelim?
D: 2019-03-27 22:50:02
Ya ne terbiyesizlik varmış bu forumda be ya.
D: 2019-03-27 23:12:18
Tüm postları tekrar tekrar baktım, Kızılbaş kelimesi hiç kimse kullanmamış.Fes ne bu haller.
Arap 2019-03-28 03:49:14
Dinci yobaz sadece İslamiyette yok be ya.
Bu gün Amerika’yı,İngiltere’yi dağa bir çoğu ülkeyi dinci yobaz Hıristiyanlar yönetiyor.
Yahudilerin idaresi tamamen aşrı dincilerin elinde Bufistlerin de.
Neden SADECE İslamiyetin penceresinden bakarsınız ufkunuzu genişletin.
Şu Sünni, Siii, Alevilik/gızılbaş kelimeleri kullanmayın UZAK durun başınız fena ağırdır bu konularda kesinlikle AF YÖK.
Yallelli ve zılgıt çeken bedev 2019-03-28 07:48:28
", fes demek, Er demek, Kızılbaş demek, Lenin'e sadakat demek."

Bu ne
D: 2019-03-28 13:18:47
Fes ine karıştırmış ortalığı. Ama gözümden kaçmış o kelime dogorusu.
Şimdi ciddi , beyler lütfen böyle kelimeler kullanmayalım, forumun neselenmesi için ben şahsen bazi karakterlerle sakalasiyorum(özelikle fes'le) ,bazen benim uydurdugum karakterle bile tabiki bu forumda pozitif bir zaman geçirme eylemin geçirme dogorltusunda. Herkes özgür ama sınırlar başkalarının özgürlüklerini kısıtlamak, başkalarına saldırmamak ve incitmemek şartıyla etnik ve cinsiyet ayrımı yapmaksızın.
Hayat güzeldir ,sevinmek , gülmek ve mutlu olmak varken..
fes 2019-03-28 16:25:58
Madem Dostoevski uzmanı kesildim "Karamazov kardeşler"den bir alıntı yapayım: Baba Fyodor Karamazov: "... alçak biri oldu mu karşımda, ben de alçaklaşıyorum."
Geysleelere 2019-03-28 16:34:29
Fenomen sin fes kopırdadıkça bok çukuruna daha da saplanıyorsun.
Sen zaten diktesin yani ALÇAK’ta.
Böyle eklemeler ancak senin iç dünyanı yansıtıyor.
Konu neydı ha; sen Osman Kılıçı örnek alıyorsun ha ha ha ha.
D: 2019-03-28 17:22:39
" sen Osman Kılıçı örnek alıyorsun" o Dostoyevski in kahramanlarını örnek alıyor. Fes bizim kahramanlar gerçek hayattan konunun resmine bakabilirsin. Senden Alya umutluyuz.
fes 2019-03-28 19:09:51
Örnek mörnek laflarını gördükçe maalesef edebiyattan hiç anlamadığınız ortaya çıkıyor. Herhangi bir sanat eserinin kahramanı örnek alınmaz; niye alınsın ki? Edebiyat bize yaşadığımız hayatın çetrefilliğini anlamamız için yardımcı olur. Hiç bir kendine saygısı olan insan "bu Osman Kılıç beye çok hayran kaldım, bu günden sonra onu örnek alarak yaşayacağım" demez. Her insanın hayatı, parmak izleri gibi biriciktir tekrar edilemez. Osman Kılıç müthiş bir hayat yaşamış; bir asırlık bir ömür, zihni melekeler yerinde ve ve olağanüstü bir bilgeye dönüşmüş. Bunlar taklit edilerek Osman Kılıç olunamaz. Birde bu kadar uzun kaç kişi yaşayabiliyor ki?
D: /analiz/ 2019-03-28 21:25:46
Fesi'n son sostu umutlarımızı boşa çıkartmadı.
fes 2019-03-29 11:21:14
Bana değer biçecek, not verecek konumda mısın sen ya; kendine biraz çeki düzen versene. Düşünsel olarak benden üstte değilsin sen; bilgi birikimin, sağ görün, hayal gücün, yeterli deneyimin, bir bütünü tasarlamak, yani bir insanı değerlendirmek, not vermek için hiç de yeterli değil.
D: 2019-03-29 12:01:26
" sağ görün" bunu anlayamadık.
:D 2019-03-29 16:24:16
fes, he canım anlat anlat diliyo oğlan :D :D :D
D: /analiz/ 2019-03-29 17:41:40
1. "Bana değer biçecek, not verecek konumda mısın sen ya; " - değilim olmakta neytim değil.
2."kendine biraz çeki düzen versene"- kimseyi rencide edecek yazılar yazmış ,veya küfürlü üslupla postları yazmış değilim ki (örnek vermeyen kimin gibi).
3." Düşünsel olarak benden üstte değilsin sen;"-dusunsel olarak veya başka bir türlü çeşit üstünlükle hiç kimsenin kafasının üstüne oturma deye bir gayretin içinde degiliz.
4."bilgi, sağ görün, hayal gücün, yeterli deneyimin, bir bütünü tasarlamak, yani bir insanı değerlendirmek, not vermek için hiç de yeterli değil. " - fes elhamdülillah biz son nefesine kadar kimin nereye gideyceyinin garantisinin olmadini inancındayız, yani "not ","deyerlengirmek" v.s hadimiz değil deye düşünmekteyiz. Ama fes karakterin son postu ziyadesiyle hosnut etini ifade istemiştim sadece. Samimiyet fes.
D.a gardaş 2019-03-30 09:02:09
Fes denen gavur ZAT sinirden afallamaya başladı iç dünyasını dışarıya yansıtıyor,
Bırakın kendisini yesin o Türklwri nasıl olsa yiyemeyecek,
fes 2019-03-30 10:46:58
Sağ görü basiret demektir, gerçeği apaçık görebilme yetisidir. Basireti bağlanmış derler, mesela benim bulgar olduğumu düşünecek kadar aptal birinin basireti, yani sağ görüsü yoktur. Benim yazılarımdan, kullandığım dilden, savunduğum fikirlerden benim asla ve kata bulgar olamayacağım ortadadır; fakat buna rağmen bulgar galiba bu ya diye düşünen adam dört dörtlük bir aptaldır, mezara kadar aptallığında sıyrılamayacak bir zavallı.
D: 2019-03-30 11:04:58
"..... rağmen bulgar galiba bu ya diye düşünen adam dört dörtlük bir aptaldır, mezara kadar aptallığında sıyrılamayacak bir zavallı."
Fes ,"bir bütünü tasarlamak, yani bir insanı değerlendirmek, not vermek için hiç de yeterli değil" son deye düşünmekteyiz,yani bu forumda Cemkir dahil zekaya sevyeler yüksek olduğunu deye inanıyoruz başka deyişle aptallar bu foruma girmiyorlar ,ilyaveten Dostoyevskiyi sayende öğrenmiş olduk bu da bizlere ilyaveten zekyalik poanlamada derecat kazandırdığını inancındayız
Sülman 2019-04-08 16:48:56
Zavallı Fes sen Türk ya da Çingene olaydın iç güdülerinle kaçamak da olsa Türklüğü savunurdun neredeeeeeeee.
Ancak içi RUHU bir Bulgar olarak senin düşüncelerine sahiptir.
Senin aldığın eğitimden çok daha yüksek ritim alanlar var.
Bulgaristan eğitimi ancak senin eğtimşn kadardır.
Her yazında eşekliğini zavallı gibi perçinleştiriyorsun.
Hasan 2019-04-08 16:53:34
Fes sen ancak Memet “Türker” gibi birilerini savunursun çünkü o sizin adamınızdır.
Yazdığı kitaplardan birimde Bulgar Yütklerie soy kurum uyguluyor ve asimile etmeye devam ediyor fite yazmaya korkan bu gün de olsa korkmaya devam ediyor.
Yazarsa DS dosyası açılacağını biliyor.
fes 2019-04-08 22:00:37
Allah Allah' Ne diyorsun sen Hasan? Yazdığın hiç bir şey anlaşılmıyor. Ara sıra ben de yazım hatası yapıyorum ama seninki felaket aga; ne dediğin valla billah anlaşılmıyor ha!

Mehmet Türker Sindelli'den Türkiye'ye geldi dincilere karıştı. Kendisinin hiç bir kitabını okumadım, okumaya da niyetim yok. Dinciliği yaşam tarzı olarak benimsemiş insanlara derin bir güvensizliğim var.
Ümit turan 2019-05-12 03:03:23