Ziyaretçi defteri Künye E-gazete
 
DÖVİZ KURLARI
EUR EUR 1.9558 Lv.
USD USD 1.7725 Lv.
GBP GBP 2.27 Lv.
TRL TRL 0.3079 Lv.
Anasayfa Haberler   Yorumlar   Edebiyat Video Arşiv
22 Kasım 2019
HABERLER » Dünya
Zorunlu Göçün Belgeleri Kayıt Altına Alınıyor

Zorunlu Göçün Belgeleri Kayıt Altına Alınıyor

04 Eylül 2019

Bulgaristan'ın 1984-1989 yıllarında Türklere uyguladığı asimilasyon politikasından kaçan yaklaşık 350 bin kişinin yaşadıklarının unutulmaması için o döneme ait belge, fotoğraf, günlük ve görüntüler kayda geçiriliyor.
Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı (YTB) ile Balkan Türkleri Kültür ve Dayanışma Derneğince (Bal-Türk) yürütülen proje kapsamında, Bulgaristan'ın 1984-1989 yıllarında Türklere uyguladığı asimilasyon politikasından kaçan yaklaşık 350 bin kişinin yaşadıklarının unutulmaması amacıyla o döneme ait belge, fotoğraf, günlük ve görüntüler kayıt altına alınıyor.

Bal-Türk tarafından Bulgaristan'ın asimilasyon politikası nedeniyle 1989 yılında, Avrupa'nın 2. Dünya Savaşı'ndan sonraki en büyük "zorunlu göçü" ile karşı karşıya kalan Türklerin yaşadıklarının unutturulmaması amacıyla hazırlanan proje kapsamında, 21-22 Eylül'de Kocaeli'de anma etkinlikleri düzenlenecek.

Bal-Türk Genel Başkan Yardımcısı ve proje koordinatörü Doç. Dr. Ayhan Orhan, AA muhabirine, zorunlu göçün yıl dönümlerinde, ülkenin farklı kentlerinde her sene anma programları gerçekleştirildiğini söyledi.

Orhan, Bulgaristan Türklerinin "zorunlu göçü"nün 30. yılı nedeniyle daha kapsamlı bir proje hazırlamak istedikleri için YTB ile iletişime geçtiklerini dile getirdi.

Hazırladıkları "1989 Zorunlu Göç" adlı projeden bahseden Orhan, şunlar kaydetti:

"Önce bunu dünyaya nasıl anlatırız diye düşündük. Hemen web sitesi geldi aklımıza. Şu anda İngilizce, Bulgarca ve Türkçe olmak üzere bugünleri unutturmayacak, bugünlerle ilgili belgelerin, bilgilerin depolanabileceği, arşivlenebileceği bir web sitesi kurduk. Büyüklerimizden elde ettiğimiz bütün hatıraları, mektupları, fotoğrafları, yazışmaları, günlükleri elimize geçtikçe siteye yüklemeye başladık. Amacımız bütün dünyaya bunu duyurmak ve unutturmamak. Türkiye'nin her yerinde bu üzüntüyü, kaygıyı, kötülüğü yaşamış insanlar bir araya gelip, hep bir ağızdan 'Biz bunu unutturmayacağız.' diye haykırmak istiyoruz. Oradaki soydaşlarımızı asla unutturmayacağız, yaşananları asla unutturmayacağız. Bunun için uğraşıyoruz."

"Anadolu Ajansı arşivini bize açtı"

Kocaeli'de düzenlenmesi planlanan anma programının ilk gününde akademisyenler tarafından 1989 yılında ve öncesinde yaşananların anlatılacağını aktaran Orhan, programın ikinci gününde ise belgesel gösterimi, resim sergisi açılışının ardından anılarını anlatmak isteyenler vatandaşlar için serbest kürsü kurulacağını bildirdi.

Anma programının ardından bir almanak hazırlayacaklarını anlatan Orhan, şöyle devam etti:

"En büyük amacımız bu zaten. 1989'dan bugüne bütün gazeteleri tarayarak, o döneme ait hatta 1988'den itibaren bütün gazete kupürlerini toplayarak bir almanak ortaya koymak istiyoruz. Hocaların, değerli akademisyenlerin anlattıklarını hem İngilizce hem Türkçe bir kitap haline getirmeyi düşünüyoruz. E-kitap şeklinde yayınlamayı düşündüğümüz bölümler de var. Resimleri toplayarak kendimize büyük bir arşiv oluşturmak istiyoruz. Zorunlu göçle ilgili her şeyi kayıt altına alıyoruz. Devletin önemli kurumları da bunları kayıt altına almış. Anadolu Ajansına teşekkür ediyoruz. Anadolu Ajansı bir yazı yazdı ve arşivini paylaşımımıza açtı. Şu anda web sitesine yurt dışından bile belge ve video aktarımı var. Bizden sonra gelecek nesillerin de bu işin önemini kavrayıp, aynı şekilde devam ettirmesini istiyoruz."

Orhan, Bulgaristan'ın 1984-1989 yıllarında Türklere uyguladığı asimilasyon politikasından kaçanların o döneme ait fotoğraflarını, anılarını, belgelerini, "https://1989forcedmigration.org" sitesine yükleyebileceğini sözlerine ekledi.

Kaynak: AA


Kategoriden tüm haberleri oku


 YORUMLAR


Rejim Mağduru 2019-09-04 22:46:32
Değerli Dernek Hocalarım ASİMİLASYON 1984 te başlamadı.Eğer siz 1963 lerden itibaren arşiv bilgilerine sahip değilseniz bu işi yarım yapmış olursunuz.Siz önce İstanbulda ikamet eden Seyitahmet Cenk ile bir görüşme yapınız.Daha sonra Bursada ikamet eden Yusuf Cesuru ziyaret edin.Kıbrısta yaşayan Ömer Çetini de unutmayın.Eğer siz Pomakların BG de verdiği mücadeleyi göz ardı ederseniz bu işin tadı tuzu kalmaz.BG ile iletişime geçin ve bu ASİMİLASYON ifadesini kullanan Türkü de bulun.Saygılar.
anonim 2019-09-07 13:48:15
Kabuk tutmuş yarayı açmanın kimseye faydası olmaz.Büyük bozgundan beri müslüman ahalinin avrupadan kovulması siyaseti batı tarafıdan hep uygulandı,1950 de zorunlu göç kılıfına uydurulmuş bir uygulama idi,toplu biçimde kovmanın ufak bir denemesi idi.Pek devam edemedi ,çünkü herkesin malı mülkü,işi ve aşı vardı.Sonraki yıllarda malda gitti ,mülk de gitti,kaldık sırtımızdakii vatenka ile.Bu filmi yayınlamak istiyorsanız parçalara bölmeyin.Filmin başlangıcı büyük bozgun ve balkan harbidir.Türkiyedeki rumeli kökenli torunlarınıza bunun sebeplerini anlatır iken,bulgar vatandaşlarada işin esasını yani trakyalının,makedonların,şopların,pomakların arasına düşmanlık ekenlerin kimler olduğunu bilsinler.Güzelim memleketi çöle çevirenleri lanetliyorum.
Mehmet Özgür 2019-09-08 19:28:08
Bal-Türk Derneğinin Bulgar Komünist rejimin 1989 yılında Türk ve Müslümanlara uyguladığı asimilasyon politikası ve ardından etnik temizlik belgeseli güzel bir proje. Ancak, şimdiye kadar yapılan belgesellere benzemesin yani sadece bir bölge yansıtılmasın. Eğer, Dobruca-Deliorman hadiselerini yansıtmazsanız, belgeseli içi boş kalır, emeğinize yazık olur. BALKAN TÜRKLERİ İNSAN HAKLARI DERNEĞİ, ANKARA.
fes 2019-09-09 14:00:26
Mehmet bey, belgesel çekilmiyor, var olan fotoğraf, belgeler arşivleniyor. Arşivleme işi ciddi ve çok yararlı bir iştir. İnsanlar biliyorsun bir taraftan yaşanmışlıkları unutuyor, bir yandan da ölüp gidiyorlar, ama kayıta alınıp arşivlenen şeyler kalıyor.

İleride, göç esnasında neler yaşandı merak edenler olursa arşive bakacaklar ve fikir sahibi olacaklar. Günümüzün gençlerine öyle bir merak yok, onlar Türkiye'de düğünlerde bulgar çalga müziği dinleyip kimliklerini ifade ettiklerini düşünüyorlar. Rezalet tabi ama ne yapacaksın.
Özhan Kurnacı 2019-09-11 20:57:44
Ah be Fes ağ bey, insanlara bir şeyler öğretmek için çırpınıyorsun ama maalesef öğrenmek isteyen insan yok ortada. Yetmezmiş gibi cahil insanların saldırısına uğruyorsun.
Varnalı 2019-09-12 09:48:52
Anonim fes,ya olduğun gibi görün,ya da göründüğün gibi ol !...
Varnalı amucan yeğinini tanıyamaz mı sandın?.
Saygılarımla.
Mehmet Ali Erbil 2019-09-12 10:17:56
fes, sitemizin aydın, kültürlü, entellektüel yorumcusu. Fes senin gibi aydın, çağdaş insanların görüşleri bizi aydınlatıyor. Yorum yazmaya devam et.
fes 2019-09-12 13:06:05
Varnalı, ben hep yeterince açık, olduğu gibi görünüp göründüğü gibi olan biri oldum. Seni son derece cahil, düşünme yeteneği olmayan, kolayca kandırılabilen biri olarak görüyorum. Sen de beni istediğin gibi görebilirsin, beni ilgilendirmez.

"Feskaya, Anladı" diye yazan adamı ise senden de daha aşağıda, pislik biri olarak görüyorum. Bana bulaşmasın diye onun anasını avradını kalayladım ama anlaşılan adamın yüzünde eşşek derisi var ki hayvanca davranışlarını devam ettiriyor.

Sizin yolunuz başak benim yolum başka. Hakkımda istediğinizi yazabilirsiniz, ama biraz olsun şerefiniz varsa benimle konuşmaya, tartışmaya uğraşmayın. Benim size vereceğim cevap belli: sana "cahil cuhela ve manda kafalı", "feskaya" diye yazan pisliğe de "ananı, avradını, yedi sülaleni" diye olacaktır.

Hadi naş, yolunuza!
erbil 2019-09-12 22:44:58
fes, sitemizin aydın, kültürlü, entellektüel yorumcusu. Fes senin gibi aydın, çağdaş insanların görüşleri bizi aydınlatıyor. Yorum yazmaya devam et.
Varnalı 2019-09-13 09:28:24
Ne oldu fes, baba emeklisinle yaşam mücadelesi vermeye çalıştığın gerçeğini yazdık diye Varnalı amcana küstün'mü yoksa?.Yeğinim sen yazmaya devam et.Dosteevski,Marks,Lenin,Jivkof,Ahmet Doğan DPS-HÖH..... SEN BÜTÜN BUNLARI YAZARKEN,MİLLET DÜNYADA SAYILI KÖPRÜLER,BARAJLAR, HAVA ALANLARI,HASTANELER,OTOBANLAR,TÜNELER İNŞA EDİYOR!. ULAN SEN BUGÜNE KADAR TÜRK MİLLETİNİN YARARINA NE YAPTIN SAYGISIZ VE UTANMAZ KÜFÜRBAZ ADAM?.YAZIKLAR OLSUN SANA TÜRK MİLLETİNİN KARA YÜZÜ.
fes 2019-09-13 13:05:02
Kara cahil ve de manda kafa.
Varnalı aga 2019-09-18 10:22:15
Feska programlanmış ROBOT.
O değişmez onun pis iç yüzü ortaya çıktı diye insan deyelim mi ona hadi insan diyelim ama o insanlıktan çıkıyor.

Feska zaten bozuk aile gızanı o ailede ana bacı karı hepsi düz geçer alışkanlıktan küfünü bu sayfalara taşıyor.

Öfkesine hakim olamayarak ne küfürler yağdıracak.
ayşe 2019-09-19 01:10:52
lütfen hakaret içeren yorumlar yayınlanmasın
Ayşe rumuz 2019-09-19 14:25:33
Feska ifşa olduğundan beri site bozuldu.
Feska ve yandaşları abuk subuk yorumlara ciddi cevap almaya başladıklarından beri yorumları küfüre dönüştü.

Gavur bunları kendisi gibi eğitmiş .
feskalara anladiii 2019-09-19 19:48:22
Yorumunuz küfür, hakaret ve ya rencide edici cümleler içerdiği için silinmiştir!
Feskaya 2019-09-20 08:51:40
Yazmıştım. Feska yine bozuk aile terbiyesi ile sallayacak küfürleri işte FESKA BU.

Gavur terbiyesi aldığı belli. Hiç bir Türk Müslüman kendisini böyle terbiye dışı davranışlar yapıp yazıp İLEZİR etmez.
Bizde Türk Müslümanlarında ANA, BACI ce AVRAT kutsaldır fil uzatılmaz
Türk terbiyesi bu.
Anacak gavur terbiyesi alanlar konularla baş edemedikleri durumlarda almadıkları terbiyesizlikleri ortaya çıkararak her pisliğe baş vuruyorlar.

Feska bu işe yaramaz KIRCAALİ sitede yorum yapmazsan se için daha iyi olur. Sana inanacak sitelere git.

ANLADI
Anladiii Feskaya, Anladiiiii! 2019-09-20 12:58:42
Benim için niye iyi olsun, sen benim iyiliğimi mi düşünüyorsun şimdi? Ben seni son derece aptal, geri zekalı, onur duygusundan yoksun, yüzünde eşşek derisi olan biri olarak görüyorum; senin aptal tavsiyelerine ben niye uyayım ki?
Feskaya 2019-09-20 13:21:57
Nasihatler niye verilir be Feska.
Yoldan çıkanları doğru yola girmeleri için.
Biz de insanız doğru yoldan çıkmış bir kardeşimizi doğru yola döndürmek vazifedir. FARZDIR.

Yanlış yolda olduğun farkında bile değilsin.

Ne paha olursa oldun “DA JİVRYE DpS” demekten kendini alakoysmıyorsun.

Eğer çıktığın doğru yola geri dönmek istiyorsan DpS yönetimine BG Türkletin haklarını avilen parlamentoda dike getirmelerini işte.

İsteseler vereceklermiş v.s. Saçma sapan yazılarla küfürsüz cevap ver.
Anladı
Anladiii Feskaya, Anladiiiii! 2019-09-20 23:00:21
Bir hayvana cevap vermiyorum demedim mi hayvan. Düşünen bir varlık değilsin sen, bir hamam böceğisin. Anladiiii, Anladiii, anladiii
Feskaya 2019-09-21 09:03:30
Feska neden bu kadar öfkelisin cevap vermeyecem diyorsun ama ihayvan iç güdülerini kontrol edemeyip yise secevap veriyorsun.

Bakırköy size yakın mı yakında oraya tedaviye gidersin vah vah Feska sana acıyorum.

Feska Asan başkanını milletvekili yapacak mı ajan Pavel.
Feskaya 2019-09-21 11:27:54
Kusura bakma unuttum sen “okumuş” birisin belki senin çok savunduğun Amet ajan Sava agan sana Gırcalı belediye başkanının milletvekili yapılmasın mı diye.
Neden sormasın sen FES’ka sın.
fes 2019-09-24 12:10:50
Birine bir şeyi anlatırsın anlamaz, tekrar anlatırsın gene anlamaz, üçüncü beşinci defa anlatmesela güzel bir mırsın gene anlamaz; sonunda bu kişiyle ilgili "aptal bu ya" diye bir kanaat oluşur.

Fakat, aynı "aptal kişi" bir de üstte imiş gibi küstah bir tutum içerisine girerse ne olur? Bu kişiler güzel bir sohbeti bok sidik ederler. Herkes bunlardan aman bulaşmasın diye kaçar.
Feskaya 2019-09-24 14:13:52
Bu yorumunu beyendim.
Feska biliyormusun istemeden iç güdülsek olarak iç dünyanı yazıya döküyorsun ne güzel kendini tarif ediyorsun. Bravo.

İlerleme var küfürsüz yazı da yazılırmış dimi.

Seni uyara uyara doğru yola sokacağı galiba.

Bekleyip göreceğiz.
Dağlı 2019-10-02 08:04:50
"Kişilerin ifadeleri kendi medenyetlerinin ölçüsüdür"
Eğitimi bakış açısı terbiye ve ahlakı zayıf kişilerin genelde mantıklı cevaplar üretemeyince cahillikleri ortaya çıkar tehditler ve küfürlerini devreye sokar
Bir birinizi kırmayın kırıcı ve tehditvari sözler sizi kahraman yapmıyor sadece söz kabadayılığı
Belirli yaşa gelmişsiniz ana avrat düz gidiyorsanız
En güçlü silah insanın beynidir dil tetik görevini yapar
Tetiği çekmeden önce bi daha düşünün
Kırmayın kırlmayın üzmeyin üzülmeyin
fes 2019-10-02 14:39:24
Dediğin doğru Dağlı beyefendim de, terbiyeli olmak isteyen birine son derece kaba biri gelip okkalı bir tokat yapıştırırsa ne olur? Bu soruya bir açıklık getirmeden olmaz.
Dağlı 2019-10-02 18:43:11
Konu tartışmasında bir taraf zekice yorumlar zekice cevaplar verip karşı tarafı zekasıyla malup edince malubiyeti kabul edemeyince karşı tarafın zekası kaba güc'e yetiyor
Elbette ki artık yapacak bir şey kalmayınca kaba güc e karşılık kaba güç gerekiyor ancak benim nacizane önerim iş buralara gelmeden o tartışmayı sonuçlandırmak
Bu tür hakaretli tartışmaları okuyunca camiamız adına üzülüyorum .
Saygılarımla
fes 2019-10-02 19:44:38
Ben de tartışmayı sonlandırmak için defalarca irade bildirdim, ama adam leb demeden leblebiyi anlayacak türden biri değil.

Ben Kant, Nietzshe, Heidegger okumuş biriyim; tartışmanın iç mantığını, fasit daireye nasıl dönüştüğünü iyi bilirim. Madem DPS'yi savunuyorsun demek para alıyorsun, hatta sen bulgarsın diyen adama ne diyebilirsin ki?

Nezaket ve terbiye sınırları aşıp kişiliğime utanmazca saldıran adam belki anlar diye aynı yöntemle karşılık verdim, ama o da etkili olmadı; yüzü kızarmayan adamı utandırmak mümkün olmuyor. Bunu anladım ve kestim.
Feskaya 2019-10-03 13:52:55
Feska Aşkolsun, bravo KIRCAALİ sitesinde Türkleri savunmayanların iişi yok olmamalı.
İki üç kişinin kitaplarını okumakla adam olunmuyor Türk ise hiç olunmuyor.

Sitede yazıyı kestiğine Sevinç’im git senin “filosofiyanı” anlayacak sitelerde yaz.

DpS sayesinde BG Türkleri geri dönüşümü olmayan yok olma sürecine girmek üzere Feska haaaaaaaaala Türk düşmanı DpS yönetimini savunuyor.

Olmadı Feska tröllere Türklerin sitelerinde yer yok.
Anladı.
fes 2019-10-03 17:04:22
Adamın anasına avradına küfrettim ama adam bana mısın demedi ve benimle muhatap olmaya kalkışıyor. Bir yerlerinin tatlı tatlı gidişmesi gibi gidiştiği yerlerini bana kaşıtmak istiyor, ama ben o "zevki" ona tattırmak niyetinde değilim, çünkü kaçınışmaz olarak bana da pislik bulaşıyor.

"Sitede yazıyı kestiğine Sevinç’im git senin “filosofiyanı” anlayacak sitelerde yaz." Bu cümleyi kuran birinin ne olduğu yüzde yüz ortaya çıkmıyor mu.
Feskaya 2019-10-03 18:49:56
Evet Feska kimlik ortaya çıkıyor Türkeri savunanlar Türklere karşı olanlar.
Sana eksik eğitim vermişler sen bu DEBATLARA hazır değilsin Dostoevski okumakla Bİ SEVİYEYE GELEMEMİŞİN EĞİTİMİN EKSİK kalmış belki kapasiten o kadardır.

Feska Türkü bu dünyada kimse yenememiş hele sizin gibi zavallılar hiç seninle eylenmek çok iyi bunu bilsen iyi olur.

Eninde sonunda yeriniz tarihin çöplüğünde.

Anladı.
fes 2019-10-03 20:29:26
Lenin kızdığında küfrü basıyormuş. Ebedi kahramanımız Mustafa Kemal çok nazik bir adammış, kem söz ağzından çıkmıyormuş; ama Büyük taruzun dördüncü gününde yunan kuvvetleri kuşatıldığında "Hacı Anesti ( düşman ordusunun baş komutan general ) ananı şey ettime senin" diye okkalı bir küfrü savurmuş.

Mozart'ın yeteneksiz ve aptal kişilere söylediklerini, yaptığı şakaları burada yazsam herkes rahatsız olur. Burada tekrar tekrar söyledim; Nietzshe hamam böceği olmayı tercih edenler üslerine basıldığından şikayet etmemeliler demiş.

Buraya girip de zekasını açmak isteyenler varsa - ki ben var olduğuna inanıyorum - Hamam böceği olmayı kimler nasıl tercih ediyor sorusunu sormaları lazım. Sordukları sorunun yanıtını doğru bulanlar, hamam böceği olmayı tercih edenlerin üzerine neden basılması gerektiğini de apaçık anlayacaklardır.
Batı Trakyalı 2019-10-03 22:51:52
Komşular,kusura bakmayın ama sizde BATMIŞsınız.Guslün Farzlarını Gençliğe öğretin,sonra burada tartışın.Kalın Sağlıcakla....Batı Trakya’dan selamlarrr...
Feskaya 2019-10-04 11:28:33
Feska bozuntudu sen dünya dehalarıyla kendini bir tutmak hangi seviyede olduğun belli.

Beni bu gün senin filosofiyan Bulgarın asimilatsiyadan kurtaramaz.
Her fırsatta algı yapıp olayın gerçeğinden saptırmak istemektesin.

Feska BG devleti Türkler BG azınlık olarak tanrlar mı.

TANIMALILAR MI.