Ziyaretçi defteri Künye E-gazete
 
DÖVİZ KURLARI
EUR EUR 1.9558 Lv.
USD USD 1.7545 Lv.
GBP GBP 2.2978 Lv.
TRL TRL 0.2937 Lv.
Anasayfa Haberler   Yorumlar   Edebiyat Video Arşiv
19 Ocak 2020
HABERLER
SIRRI SAKIK: ‘ HÖH BİZE NEDEN KIZIYOR ANLAMADIM’

SIRRI SAKIK: ‘ HÖH BİZE NEDEN KIZIYOR ANLAMADIM’

11 Ocak 2008

Demokratik Toplum Partisinin (DTP) 2. adamı Muş milletvekili Sırrı Sakık, Bulgaristan'da Türkçe yayınlanan Yeni Hayat Gazetesinden Nihal Özergan'a yaptığı açıklamada HÖH'ün kendilerine neden kızdığını anlyamadığını söyledi.


'HÖH bize neden kızıyor onu anlamadım. Biz ülkenizdeki iç barışın sağlanmasından mutluyuz' diyen Sakık, 'Oradaki Türk kardeşlerimize demokratik hakların verilmesinden gurur duyuyoruz. Onlar neden durumdan vazife çıkarıp bize saldırıyor, onu anlamadık. Kötü bir şey demedik ki' şeklinde konuştu. Sakık, 'Eğer hak ve özgürlükleri savunuyorlarsa, demokrasiye inanıyorlarsa, kendisi için bunları istiyorsa, bir başka halkın da bunları istemesini savunmalıdır. Demokrat olmanın yolu budur Oradan Ankaraya şirin gözükmek için mi? Neden korkuyorlar ki, Bulgaristan artık AB üyesi değil mi?' diye de soruyor.

Kaynak: bgolay.blogspot.com



 YORUMLAR


hasan cebelli 2008-01-11 15:24:52
HÖH hiçbir zaman teröre baş vurmadı. Parti kongrelerinde Türkçe konuşmadı. Anayasa kurallarına her vakit saygılı oldu. DTP ise PKK'nın TBMM içindeki uzantısıdır. DTP koyu bir etnik milliyetçi parti iken HÖH bir milli Bulgaristan partisidir. DTP, Kürtleri Türklerden daha üstün görür, HÖH ise Türkle Bulgarı eşit görür.
HÖH yapıcı olduğu halde DTP yıkıcı ve saldırgandır.
hasan cebelli 2008-01-11 15:28:05
HÖH hiçbir zaman teröre baş vurmadı. Parti kongrelerinde Türkçe konuşmadı. Anayasa kurallarına her vakit saygılı oldu. DTP ise PKK'nın TBMM içindeki uzantısıdır. DTP koyu bir etnik milliyetçi parti iken HÖH bir milli Bulgaristan partisidir. DTP, Kürtleri Türklerden daha üstün görür, HÖH ise Türkle Bulgarı eşit görür.
HÖH yapıcı olduğu halde DTP yıkıcı ve saldırgandır.
HöH ülkenin resmi diline saygı duyarken, DTP Türkçeye
ve Türklere düşmandır. Onları öldürmekten zevk alır.
Arda ŞENTÜRK 2008-01-11 16:39:02
Önce TÜRKİYE'Yİ ve türk milletini sevmesini öğrenin,ülkenin anayasasını tanıyın,terorü desteklemeyin,şanlı TÜRK askerine kurşun sıkanlara destek çıkmayın,ondan sonra DEMOKRASİ'den konuşalım
Ercan YUSUF 2008-01-11 22:41:03
msumul suratliya sorulmali bg deki Turke hangi hak verilmiste Turkiyede arap fars ermeni birlesmesinden meydana gelmis kurtlere hangi hak verilmemis???
Gazioglu Ramazan 2008-01-12 01:17:58
SN;::;milletin vekili,.,sizin demokrasi gorusunuzu bulgaristanda ki gorusle karistirma,.,,siz haklarinizi kan dokerek istiyorsunuz, her gun annelerimiz agliyor,.,,neden çunki siz bastakiler temis suyu bulandiriyorsunuz,..size kimse hak ihlali yapmadi ,.,,amma toprak butunlugunu bozmak isteyenlere de askerimiz veriyor cavabini,....bu yazdigim ,.,sirri sakik beye,..,,
AKINCI 2008-01-12 15:44:47
Bu sözler mayası bozuk terörist temsilcilerine...
Daha düne kadar Türkiyedeki en büyük düşman olarak gördüğünüz Balkan Türklerini işinize geldiğinde örnek gösterip gelmediğinde kızıyorsunuz. Öncelikle Balkan Türklerinin durumuyla sizin durumunuz aynı değildir. Bir yanda Müslüman Türkler barış içinde yaşamak için ellerinden geleni yaparken, sizler insanlığın yüz karası ABD ve AB'nin uşaklığını kabul edip bu coğrafyayı kan gölüne çevirmeye çalışıyorsunuz. Unutmayın ki yer yüzünde bozgunculuk çıkaranlar er veya geç hüsran olmuşlardır. Bu dünyada Kürtlere en hoşgörülü millet Türk Milletidir. Bir başkası sizin kara kaşınıza, gözüne hayran değildir. Bahçenizdeki petrol ve tarihi eserlerinizi yağmalamak için sizlerin Türk kardeşlerinizle kavga etmenizi büyük bir zevkle izlemektedir. Sanmayınki bu toprakları size yar edecekler. Arabların durumu sizlere ders olsun. Size hayat hakkı tanıyan tek milletin meclisinde doğru oturun kardeş kardeş geçinelim.
dobroski 2008-01-12 21:42:54
sizin kime hizmet ettiginiz belli degil ama HOHle ortak bir yonunuz var onlar eski kominist siz ise yeni kominist
emir 2008-01-14 00:55:17
BULGARISTAN TURKLERININ AZINLIK HAKLARI VERILMEDI,YENI ANAYASA BIREYSEL OZGURLUK SAGLADI ,FAKAT ETNIK GRUP OLARAK BIZI TANIMIYOR.
BULGARISTAN ANAYASASINA GORE BULGARISTANDA TURK YOK.DOLAYLI YOLDAN IBADET ETMEMIZ VE TURKCE KONUSMAMIZ SERBEST BIRAKILDI SADECE.BIZIM BULGARISTANDA BUGUN SAHIP OLDUGUMUZ HAKLARA ,OSMANLI DONEMINDE BULGARLAR DA SAHIPTI.DAHA SI VAR OSMANLIDA BULGARLARIN AZINLIK OKULLARI VARDI.
BIZ BG DEKI POLITIK YASAMDA TURK OLARAK DEYIL,BULGARISTAN VATANDASI -BULGARLAR GIBI VARIZ MALESEF.
DAHA DA ACI OLAN HOH'UN DE ZATEN AZINLIK OLARAK TANINMAMIZI SAGLIYCAK HEDEFI DE YOK.HOH TEKI ESKI KOMUNISTLER GIDIP,GENC NESIL IPLERI ELINE ALMALI VE YENI PROGRAMLA YOLA DEVAM EDILMELI.
TABI BU ZOR BIR GECIS BUNUN KANITIYDI.KIRCAALI VE ILCELERINDE BILE TURKLER BOLUNDU.ARDINO NEREDEYSE DUSUYORDU.DEMEK YOLUNDA GITMEYEN BIRSEY VAR.AMA HOH FAZLA LIBERAL POLITIKA IZLIYOR MALESEF.SAFLARIMIZ HRISTQNLARLA DOLDU.E BUNU GOREN HALKIMIZ DA ARTIK DURUMA BASKA ACIDAN BAKIYOR.MADEM BIR HRISTIQN TURK PARTISINE OY ATABILIYOR,BENDE BULGAR PARTISINDE SANSIMI DENERIM DIYOR.(GERCI HOH TE TURK PARTISI OLDUGUNU IDDA ETMIYOR YA NEYSE)
O YUZDEN HOH E GERCEKTEN HAKLARIMIZI SAVUNUCAK,BILINCLI INSANLAR GELMELI.
AHMED DOGAN BASARILIYDI GERCEKTEN-BIREYSEL HAKLARIMIZI KAZANDIRDI BIZE.
VE ONUN SAYESINDE KAZANDIGIMIZ HAKLARI KULLANIP,ARTIK IKINCI ADIM OLAN ETNIK KIMLIGIMIZ ICIN MUCADELE VERMELIYIZ.
AMA HOOH UNN MEVCUT KADROSUYLA BU IMKANSIZ.
VE SANIRIM BIR ON YIL SONRA ESKILER GITMEYE BASLAYINCA HOH BOLUNECEK.
ZATEN BULGARLARLA DOLDU ARTIK..
emir 2008-01-14 00:59:21
turkiyenin kurtulmasi ise laikligin kaldirilmasina bagli.
laiklik kalkarsa tr kurtulur,ama yok bu is boyle devam ederse bolunmek zaman meselesi.
kurtluk ,turkluk yerine muslim-gayri muslim vurgusu yapilmali.
Eşek hoşaftan ne anlar? 2008-01-14 05:18:52
Emir sen mal mısın?
sevked 2008-01-14 08:39:54
Bırakın Sırrı Sakık bizimle uğraşsın.Her şerde bir hayır vardır.Bu kekolar bizi "örnek" verdikçe Türk Medyasıda BULGARİSTANDA TÜRK VARDIĞINI gündeme getiriyor.Bunların son çıkışlarından sonra CNNTürk Bulgaristan Türklerini tanıttı 5N1K programında.İyi oldu.
emir 2008-01-14 14:50:29
Bu mal kelimesini biraz açarsan bende sana olup olmadığımı söylerim.Neden bukadar zorlandiginizi da bir turlu anlamiyorum .Misyonerler cikip TV de musluman mahallesinde salyangoz satariz diyor -ve siz cart cart hepimiz ermeniyiz diye sokaklrara dokuldunuz.Ama birileri islamdan bahsedince-kahroslun seriat diyorsunuz.
Lutfen biraz bilgisi olan kardeslerimden rica ediyorum-laikligin tam ne demek oldugunu anlatmaya calissinlar bu forumda.Bir de laikligin kalkmasinin ne anlama geldigini tabi.Ve dunyada kac laik ulke oldugunu bir arastirin-sayilari fazla deyil. Tabi islam ve seriattan ne anladiklarini da merak ediyorum,cunku bana gore islam=seriat.
ayyildiz....... 2008-01-14 20:35:16
ulan size kizmakta nerden cikti biz sizin gibi terorist bozuntularinlan asla isimiz olmaz...bizler turkoglu turk uz hemde sapina kadar,ve dayma dogru olani yapmisiktir biz asla terorist olmadik asla kendi halkimizi öldurmedik...siz satilmis adamlarsiniz yillardir siz dis ulkelerinin usaklarisiniz sizler en cahil mahluklarsiniz size ne seöylesek yeri var..Turkiye guclu bir ulke oldugundan dolayi sizi dayma dis etkenler kullaniyor yillardir...ve size TC ne baskisi yaptigi ki bugune kadarda siz kendinizi bg turklerinlen bir kefene koyuyorsunuz...ulan bit bg turk u yada HÖH ten bir yetkili sizinle görusurse sizinle masaya oturursa biz o turk e veye HÖH yetkilisine birdaha asla destek olmayiz tamamen sileriz...ne mutlu turk um diyene...
Maloğlu Mal Emir! 2008-01-14 22:59:08
Gerzek Emir Osmanlı laik değildi parçalandı, Arapların hiç biri laik değil hepsi paramparça. Basit şeyleri göremeyen ve farkına varamayan aynen senin gibi maldır.
emir 2008-01-15 01:10:31
yazik ki siz de kendinizi arap devletlerinden buyuk bisey saniyorsunuz.amerikanin attigi kemikleri yalamaktan baska ne isiniz var ki.Tabi turk medyasi sisirmis hepinizi biz bir numarayiz,araplar gerici diye.bana gerizekali diyen gitsin bir kac arap devletine ve kiyaslasin turkiye ile ve oyle konussun.Boyle mason kanallarinda ezberlediginiz repliklerle burada alim kesilmeyin.
boyle kufurle olmaz bu isler.sen gibiler onun bunun bacisinin anasinin basortusuyle ugrasirken elalem aya cikiyor.
hay aklniza...
emir 2008-01-15 01:12:22
araplarin parcalanmasinin sebebine gelince -sorumlusu osmanli.biraz kitap oku da oyle konus.
fes 2008-01-15 18:33:15
Emircim, ben biraz kitap okudum, ama Arapların parçalanmasına Osmanlının nasıl sebep olduğunu bir türlü çıkartamadım. Kafam da tam karıştı.

Osmanlı'da laikliklik yok, türban serbesken; nasıl oluyor da, Arap kardeşlerimiz İngilizlerle bir olup, türk askerini arkadan hancerleyebiliyorlardı?

Büyük dedemin kardeşinin altı tane oğulu, Yemen çöllerinde "Allah, allah!" nidalarıyla şehadet şerbetini içerken, Arap kardeşlerimiz eşcinsel Laurens'le ne haltlar çeviriyorlardı?
Arap kıçı yalamış Emir! 2008-01-16 01:39:10
Sen hangi gelişmiş Arap devletinden bahsediyorsun? Ben birkaçına gittim. Senin bahsettiğin mesela Dubay veya Mısır'mı? Birisi Amerikan çil çil yeşil paraları ile Amerikan şirketlerinin çıkardığı petrolle refah içinde yüzerken başka müslüman devletlerden gelen yarı aç adamları köle olarak kullanmaktadır . Mısır'ı ise hiç anmaya gerek yok, açlığın alası. Yalancı düzendaz ve esrarkeş nekadar adam varsa hepsi Mısır'da. Suudi Arabistan'da kaplagon haplarını ben mi kullanıyorum? Ya da bir müslüman Türk'ün kafasını keserken neden başka bir hristiyanın elini kestikten sonra hemen bir buz torbasına koyup hava alanında bekleyen ambulans uçakta yerine dikilmesine izin veriyor senin müslim kardeşler , cevabın varmı? Geçenlerde neden senin müslüman kardeşler ABD den 20 milyar dolarlık silah aldılar gelişmiş teknolojili İran İslam Cumhuriyeti dururken?
Bunlara cevabın da olabilir ama gerçeği değiştiremez. Araplar da senin gibi maldır yada sen onlar gibi malsın deve boku tatlımıydı bari?
Osmanlı 2008-01-16 14:34:18
``araplarin parcalanmasinin sebebine gelince -sorumlusu osmanli.biraz kitap oku da oyle konus.``

Sen hangi kitaptan öğrendin bunu, arap köpeği?
emir 2008-01-16 16:39:39
amerikan kopegi olmaktansa arap kopegi olmak benim icin gururdur.
emir 2008-01-16 16:55:30
osmanlinin hicaz ve magreb te isi neydi a gerzekler.
nefsinie sahip cikamayan domuz olmaktan sa kopek olurum.araplar amerikan kopegi de siz nesiniz.vallahi sikaetciyim allahim.guzel turkiyem ibadethaneyken,isyan ve kufur devleti oldu.politik kavgalarin pencesinde kilvrilan guzel turkiye ,kurani unuttu.turkiye israili taniyan ikinci ulke oldu.cami yapmakta yarisisrdik,simdi kumarhane ve meyhane yapmakta yarisiyoruz.Vallahi Fatih mezarindan kalksa guzel istanbul kyafir olmus der.butun dava yaraticiyi tanimak ama tanimiyorsunuz,vallahi sikaetciyim allahim.senin yarattigini sana sikaet ediyorum.hep sucu baskasinda aramak nekadar kolay.cinde birini yildirip carpsa,sebebi birinin basortusu size gore...
osmanli nin sucu ne demissin Fes-osmanlinin hicaz da kimin topraginda kimin icin savastigini biliyormusun.senin masonluk ve sionizmden haberin var mi.
emir 2008-01-16 17:02:08
fes ,senin dedelerinin yaptigi isi cok sukur bende yaptim ,ama allah sehadet nasip etmedi.
fes 2008-01-16 19:47:03
Masonluk ve sionizımdan haberim var; senin Karbonari örgütünden haberin var mı? İsviçre merkezlidir.Sionistler de, ilk kongrelerini Bazel'de yapmışlardı, bilenler bilir. 1789 Fransız inkilabından neşet etmiş iki damar vardır: Yakobenler ve Babövcular. Masonlar, bu ikisinin birleşiminden Karbonari diye şeytani bir örgüt yarattılar; ve o zamanlar Avusturya macaristan imparatorluğunun yönetiminde olan İtalyada devrim hareketi başlattılar. Oradan osmanlının Epir bölgesine sıçrayıp Yunanistan yaratıldı. Bu şeytani örgütlenmeyle ancak içine girerek mücadele edebilirsin; İttiatçılar da bunu yaptılar. Aksi halde tümden yok olup, tarih mezarlığında onurlu onurlu yerimizi alacaktık.
DüşünüYorum 2008-01-16 20:33:05
Büyüklere Masallar I: Araplar Osmanlı'ya İhanet Etti

Hürriyet gazetesinin tarih yazarı Murat Bardakçıoğlu'nun bugün yayımlanan "Din birleştirici unsursa Osmanlı İmparatorluğu neden battı?" başlıklı yazısı, dikkat çekici. Bardakçı, Başbakan Erdoğan'ın "Türkiye'de din birleştiricidir" sözünü eleştirirken "Din meselesi bu kadar bağlayıcı ise, biz, Osmanlı İmparatorluğu’nun dağılma sürecinde devletin hákim ve en kalabalık unsuru olan Müslümanlar’dan neden kazık yemiştik ve Anadolu’da cumhuriyetin ilk yıllarında çıkan ayaklanmaların bahanesi neden hep ‘din’ olmuştu?" diyor.

Aslında Bardakçı yeni bir şey söylemiyor: Türklere 80 yıldır anlatılan bir masalı tekrar ediyor. Bu masal, "Araplar ve diğer 'Müslüman kardeşleriniz' I. Dünya Savaşı'nda sizi sattı" diye başlar ve "Türk'ün Türk'ten başka dostu yoktur" diye de noktalanır. Türk'ün özellikle de Müslüman dostu yoktur...

Masal budur. Peki gerçek nedir?

Gerçek şudur: Osmanlı'nın çöküş döneminde Türk olmayan Müslüman unsurlar arasında gerçekten isyanlar başgöstermişse de, bu unsurların bir bütün olarak "ihanet ettikleri" kesinlikle söylenemez. Hatta Araplar sözkonusu olduğunda, Osmanlı'ya isyan edenlerin küçük bir azınlık olduğunu, buna karşılık Arap kabilelerinin çoğunun Osmanlılık ve Müslümanlık bağıyla İstanbul'a sadakat gösterdiklerini söyleyebiliriz.

Kürtler ise, daha da belirgin bir sadakatle önce Osmanlı İmparatorluğu'nu ardından da Milli Mücadele'yi desteklemişler ve Müslümanlık bağının getirdiği "kardeşlik"ten asla taviz vermemişlerdir. Ankara'nın kendisi bundan taviz verene kadar...

"Araplar" Osmanlı'yı Arkadan Vurdu mu?

Her Türk genci "Araplar'ın I. Dünya Savaşı'nda bize ihanet ettiğini" öğrenerek büyür. Oysa bu, ancak kısmen doğrudur. I. Dünya Savaşı'nda Mekke Şerifi Hüseyin'in İngilizler ile anlaşarak Osmanlı'ya isyan ettiği ve ordumuzu arkadan vurduğu doğrudur. Ama hep atlanan nokta Şerif Hüseyin'in "Araplar"ın tümünü temsil etmediği, aksine bir istisna olduğudur. Ortadoğu uzmanı tecrübeli gazeteci Cengiz Çandar, "Arapların ihaneti" söylemi ile tarihsel gerçek arasındaki önemli farka şöyle işaret ediyor:

"Mekke Emiri Şerif Hüseyin'in Hicaz'da bazı Arap bedevi kabilelerini ayaklandırarak 1916'da İngilizlerle işbirliği yaptığı doğrudur. Ancak, Birinci Dünya Savaşı konusunda genel bir bilgisi ve fikri olan herkes, bunun 'askeri açıdan' tayin edici bir değer taşımadığını bilir. İngilizlerin daha sonra yerine getirmediği 'bağımsızlık vaadi' ile işbirliğine çektikleri Şerif Hüseyin'in ve oğullarının komuta ettiği bedevi kabileleri, Mekke-Maan hattında, yani 'asıl cephenin gerisi'nde İngiliz kuvvetlerine yardımcı olmuştur.
'Asıl cephe', önce Şüveyş Kanalı ve Kanal Harbi'nde Türk-Osmanlı kuvvetlerinin geri çekilmesinden sonra Filistin'de kurulmuştur. Filistin'de tek bir Arap ayaklanmamıştır. Suriye'de, Irak'ta, Lübnan'da Türk kuvvetlerini 'arkadan vuran' herhangi bir olay olmamıştır. Arapların ezici çoğunluğu, İstanbul'a yani Türkiye'ye sadık kalmıştır... Arabistan Yarımadası'nın Hicaz bölümünden Akabe'ye kadar olan 'cephe gerisi' dışında, Arapların Türkleri arkadan vurduğuna dair tarihte herhangi bir kayıt yoktur."(1)


Aynı gerçek, American-Israeli Cooperative Enterprise (Amerikan-Israil İşbirliği Girişimi) adlı düşünce kuruluşunun başkanı, Ortadoğu analisti Mitchell G. Bard tarafından da, sözkonusu kuruluşun sitesinde şöyle vurgulanıyor:

"O dönemin romantik kurgusunun aksine, Arapların çoğu I. Dünya Savaşı'nda Türklere karşı müttefiklerin yanında savaşmadılar. İngiliz Başbakanı David Lloyd George'un belirttiği gibi, Arapların çoğu, Türk yöneticileri için savaştı. [Osmanlı İmparatorluğu'na isyan eden] Faysal'ın Arabistan'daki taraftarları, bir istisnaydı."
Araplar'ın topluca ihanet etmesi bir yana, bazıları Osmanlı ordularını fiilen desteklemiştir de. Konu hakkındaki uzmanlardan biri olan Dr. Zekeriya Kurşun'un ifadesiyle, "I. Dünya Savaşı'nda Türk ordusu ile beraber çeşitli cephelerde Türklerle omuz omuza çarpışan Arapların büyük yararlıklar gösterdikleri bir hakikattir." (2)


Arap Milliyetçiliğinin Öncüsü Hıristiyan Araplardı

Üstteki hakikati teslim etmekle birlikte, Arap milliyetçiliğinin Osmanlı'da Türk milliyetçiliğinden daha önce geliştiğini belirtmek gerekir. Arap milliyetçiliği, 1860'larda, Suriyeli Arap entellektüeller arasında doğmuştu. Osmanlı İmparatorluğu'na ve yönetimindeki "Türklere" karşı ciddi bir antipati besleyen bu entellektüellerin dikkat çekici bir yönü ise, çoğunun Hıristiyan oluşuydu. Butros El-Bustani, Faris Şadyak, Nakkaş, Corci Zeydan gibi Hıristiyan Arapların öncülüğünde başlayan bu harekete katılan Müslüman Araplar ise, çoğunlukla Batılı fikirleri benimsemiş seküler aydınlardı. Arap milliyetçiliğini geliştirirken "Arapların İslam öncesi tarihlerine" ilgi duymaları, bundan kaynaklanıyordu.

Buna karşılık muhafazakar Müslüman Arapların çoğu, Osmanlı'ya sadakat duyguları içindeydiler. Hatta sadece Sünni Araplar değil, Irak ve Suriye'deki Şii Araplar arasında bile Osmanlı'ya ve Hilafet'e bağlılık duygusu vardı. (3) Bu konuda büyük bir otorite olan Prof. Kemal Karpat, Osmanlı İmparatorluğu'ndaki Arap milliyetçiliğinin, Hıristiyan Araplarınki hariç, aslında en son noktaya kadar "ayrılıkçı" olmadığına dikkat çekerek şöyle demektedir:

“Görülüyor ki Arapların 'milli' hareketi esasında ayrılıkçı bir hareket değildi. Arapların birçoğu Osmanlı hükümdarlarını yabancı bir sömürgeci güç olarak değil, sadece Arap kökeninden olmayan, iktidarda bir hanedan olarak görüyorlardı ve Osmanlı Devleti ve hanedanı Müslüman kaldıkça ve Arapların hayat tarzına saygılı oldukça, özlemlerini yerine getirmeye söz verdikçe ve onları Avrupa işgaline karşı korudukça, itaat etmekten geri kalmıyorlardı. Geçmişte şan ve şereflerini ilk hatırlayan veya hayal edenler ve tarihlerinin modern bir versiyonunu yaratmaya çalışanlar Müslüman değil Hıristiyan Araplardı.(4)

Abdülhamid'in Bilgeliği

İngiliz tarihçi Peter Mansfield'e göre, Osmanlı'daki Arap milliyetçiliğinin sınırlı kalmasının iki nedeni vardı: "Birincisi, bu Avrupa kökenli milliyetçilik fikirlerinin bu yerlere (henüz) işlememiş olması; ikincisi de, Sultan II. Abdülhamid'in İmparatorluğun elinde kalanını bir arada tutmak için uyguladığı başarılı ve kurnazca yöntemlerdi."(5)

Tarihçi Zekeriya Kurşun da "Abdülhamid'in saltanatı boyunca Arap milliyetçiliğinin... önceki hızını kaybettiğine" dikkat çeker ve "Abdülhamid, Arap milliyetçiliğinin harekete geçmesini geciktirmiştir" yorumunu yapar.(6)

Sultan Abdülhamid'in politikasının temeli, 19. yüzyılda hâlâ devam eden dini bağlılık ve geleneksel siyasi sadakat faktörünü canlandırarak Osmanlı devletini ve ülke bütünlüğünü kurtarmaktı. Kürtler arasında kurulan Hamidiye Alayları bu büyük siyasetin uygulamalarından biriydi. Sultan, alaylar yoluyla "Kürtlerin babası" olarak anıldığı gibi, Arapların da hamisi oldu. Abdülhamid, uyruğundaki Arapların kalbini kazanmak için Arap ülkelerindeki dinsel kuruluşlara, tarihi camilerin onarım ve süsleme işlerine önemli bir fon ayırmış... çevresindeki danışmanları arasında Arap düşünürlerine her zaman iyi davranmış, değer vermişti. Bedevi Şeyhlerinin çocuklarını eğitmek için özel okullar açmış, bu yolla onlara Osmanlılık bilinci aşılamıştı. Bu politikanın siyasi meyvelerini de almıştı. Örneğin Peter Mansfield'a göre:

"1904'te Osmanlı Padişahı Sina üzerinde hak iddia ettiğinde, Mısırlı milliyetçi lider Mustafa Kamil, İslamcılık ruhu içinde, onun yanında ve Mısır'ın çıkarlarını savunan Lord Cromer'in karşısında yer almıştır." (7)
Kurtuluş Savaşı'nda da ne kitlesel bir "Arap ihaneti" ne de "Kürt ihaneti" yaşandı. Aksine Kürtler, Kurtuluş Savaşı'nı canla başla desteklediler. Mustafa Kemal Paşa, "Müslüman kardeşliği" temasına dayalı propagandasıyla onları kazandı.

Murat Bardakçı'nın sözünü ettiği Şeyh Said isyanı ise, ancak Kurtuluş Savaşı'nın bitmesi ve "Müslüman kardeşliği" temasının hızla yok olup, yerine "herkes Türk'tür" anlayışının belirmeye başlamasından sonra patlak verdi...

Kısacası yakın tarihimiz, "Türk'ün Türk'ten başka dostu yoktur" anlayışını doğrulayacak şekilde gelişmedi.

MUSTAFA AKYOL
fes 2008-01-16 23:23:23
Düşünüyorsun da, Kendi dünya görüşünün paradigması içinde düşünüyorsun.

Abdul Hamit'in 33 senelik iktidarı "ne şiş yansın, ne kebap" politikasıydı. Rüştiye ve İdadi mekteplerinin açılması dışında pek dişe dokunur bir şey yapmadı Abdul Hamit. Döneminde, hiç toprak kaybetmedi iddası da doğru değildir. 1885 de Filibe başkentli "Doğu Rumeliya" otonom bölgesinin bulgarlar tarafından ilhak etmesine hiç ses çıkarmamış, üçte ikisi türk olan nüfusun etnik temizliğe uratılmasına göz yummuştu.
DüşünüYorum 2008-01-17 11:23:45
Demek sen de baskasinin dunya gorusu paradigmasi icinde dusunuyorsun. Bunun acik isareti zaten Abdulhamid Han hakkindaki tipik masonik dusuncelerin....
sevked 2008-01-17 13:02:59
GİRİT'ide Abdulhamit zamanında kaybetmedik mi?
Osmanlı 2008-01-17 23:04:59
``amerikan kopegi olmaktansa arap kopegi olmak benim icin gururdur.``

Bir damla bile TÜRK kanı taşıyorsan, TÜRK olarak kalmayı denesen diyorum.
Amerikan köpeklerine gelince!- araplardan büyüklerini hiç gördünmü acaba? Bi bak bakalım o çok sevdiğin ve gönüllü köpekliğini yaptığın o arap ülkelerine, acaba hangisi amerikanın köpeği değil?
nurgül şen 2008-01-26 17:06:55
Tabii ki size kızarlar. Biz Bulgaristan Türkleri elimize silah alıp, asker, memur, dr. vs ve sivil vtandaşı siler gibi katlettedik. Hala mı anlayamadını. İşinize gelmedi. UTANIN BE YAZIKLAR OLSUN SAKIK