Ziyaretçi defteri Künye E-gazete
 
DÖVİZ KURLARI
EUR EUR 1.9558 Lv.
USD USD 1.7545 Lv.
GBP GBP 2.2978 Lv.
TRL TRL 0.2937 Lv.
Anasayfa Haberler   Yorumlar   Edebiyat Video Arşiv
19 Ocak 2020
HABERLER
DEVLET ÇİNGENELERİN TOPLUMLA BÜTÜNLEŞMESİ KONUSUNA HENÜZ YETERİ KADAR ÖNEM VERMİYOR

DEVLET ÇİNGENELERİN TOPLUMLA BÜTÜNLEŞMESİ KONUSUNA HENÜZ YETERİ KADAR ÖNEM VERMİYOR

08 Şubat 2008

Devlet çingenelerin toplumla bütünleşmesi konusuna yeteri kadar önem vermiyor. Çingenelerin entegrasyonundan sorumlu bakanlıklar pasif kalıyor. 2006 yılında ilerleme kaydeden ve bu yönde en sıkı çalışan kurum olarak Çalışma ve Sosyal İşler Bakanlığı bu konudaki tek istisnayı teşkil ediyor. Bulgar kurumlarının çingeneler topluluğunun sorunlarını çözme teşebbüslerine çingenelerin kendileri dahil edilmiyor. Bütün bu sonuçlara 206 yılına ilişkin Bulgaristan’daki çingenelerin entegrasyonu konulu raporda varılıyor. Söz konusu rapor “Amalipe” Etnik guruplar arası diyalog ve hoşgörü merkezinin geniş kapsamlı araştırması olarak ortaya çıktı.
Araştırma çingene halkının yaşadığı Bulgaristan’ın 17 değişik ilçesinde yapıldı. Bu sorunun ele alındığı foruma katılan milletvekili Mariya Kapon’a göre, çingenelerin toplumla bütünleşmesi konusu iki taraflı bir süreçtir – bir tarafta somut önlemler alan devlet var, diğer tarafta da toplumla bütünleşmeyi istemesi gereken çingeneler var.

“Amalipe” merkezi başkan yardımcısı Teodora Krumova’ya göre, “Çingeneler topluluğundan bahsederken bu topluluğu bir bütün olarak ele almamalıyız. Çingene topluluğu bir çok guruba ayrılıyor ve bu guruplar arasında ciddi farklıklar var. Dolayısıyla çingenelere yönelik politikaların etkili olması için bu farklıkların dikkate alınması gerekiyor. “Amalipe” merkezi tamamen çingene kadınlarını ele alan büyük bir araştırmayı bitirmek üzere. Bu araştırma, özellikle Hıristiyan çingeneler arasında kadınların toplumsal yaşamla bütünleşme hazırlığı ve arzusunun oldukça fazla olduğunu gösteriyor. Müslüman çingeneler arasında bu hazırlık derecesi ve arzunun daha düşük boyutlarda olduğu görülüyor. Dolayısıyla Müslüman çingenelerle çalışmalarda eğitim düzeyinin arttırılması konusuna ağırlık verilmelidir.

Çingeneler topluluğunun temsilcilerinin en sık karşılaştığı sorunlar eğitim, sağlık ve istihdamla ilgili. Çingene kadınların çoğu ömürleri boyunca hiç çalışmamış. Teodora Krumova’ya göre, bunun nedeni sadece çingenelerin geleneklerinden kaynaklanmıyor. Asıl neden çingene kadınlarının bir kez kadın olarak, bir kez de çingene olarak ayrımcılığa maruz kalmış olmasıdır. Reşit yaşını doldurmuş çingenelerin yarısından fazlası işsiz. Çingeneler arasındaki yoksulluk seviyesi de bundan kaynaklanıyor. Çingeneler, kendilerine yönelik geliştirilen programların bir kısmına güvenemiyor ve onların düşünce tarzını değiştirmeye yol açmayacağına inanıyor. Teodora Krumova, görüştükleri çingenelerin büyük kısmının eğitim programlarına sırf yardımların kesilmemesi için katıldıklarını belirtiyor. Dolayısıyla bu tür programlar yapıcı olmak yerine yıkıcı sonuç veriyor. 2006 yılında çingenelerin yaşama koşullarının iyileşmesine yönelik program geliştirilmesi olumlu bir adım olarak nitelendiriliyor. Sivil toplum örgütü “Amalipe”nin raporuna göre, çingenelerin toplumla bütünleşmesi süreci2006 yılında 4 ana sorunla karşılaşmış. Bu sorunlar entegrasyonu sağlayacak uygun idari ve mevzuat çerçevesinin yokluğu, tahsis edilen finansmanın gereğin çok altında olması, ilgili kurumların entegrasyon için uygun mekanizma ve uygulamalar yaratmış olmaması ve en sonunda konuyla ilgili çingeneler tarafından yeteri kadar lobicilik yapılmaması olarak sıralanabilir.

Kaynak: bnr



 YORUMLAR


Arda Boylu 2008-02-07 21:41:52
Burada bizim kardeshlerden chingene dilinde selyamlama yapabilenlerde vardir.


fes hadi bakalim kardeshlrimize iki laf soyle kendi dillerinde.O sizin Cemal aga ne derdi.........
osman 2008-02-08 00:14:12
...Sokerez be Arda buylu agacim? Ardino forumcunuz sukar dil Fessiz GALIBA...cok aricasiz Fesi ablamla bas basa galmissiniz bakerinda ne oldu monolog yaptirvarsiniza orda nadi size...hacmiminc.
fes 2008-02-08 01:21:01
Bazılarını kafasında fes'le ilgili oluşmuş önyargıları parçalamak, atomu parçalamaktan daha zordur.

Albert Fesştayn
suzy 2008-02-08 02:08:24
Söz: Her aptal çocuk bir böceği ezebilir; ama dünyanın bütün profesörleri bir böcek yaratamaz.
Söyleyen: Arthur Schopenhauer


Fes - yine bakıyom da ayıla bayıla herkesle uğraşmaya devam etmektesin - bugünün yarını da var .. Başına gelince nereden geldi diye şaşırma ..

yine ardinobg den kopi yapmışsın ..

Söz: Önyargıyı yıkmak, atomu parçalamaktan daha zor.
Söyleyen: Albert Einstein

Sen o sözleri düşünecek kadar daha gelişmedin .. sadece böcek ezebilirsin okadar ... birde milletin kimin kızı karısı fayansı nasılmış ...... Kendinle gurur duymalısın fes ..... adilikte bir numarasın ... :))))))
Arda Boylu 2008-02-08 02:46:52
Fes evelden dugunlerde girmizi dipli /gyotlu/ mumlar gonderirlerdi. Bi defa dugun mumlarini bana verdiler dagat diye ama gizan akli normal mumlari girmizilari shashirmishim. Adamlar da gizmishlar. Biz guveye lyastik pabich aldik onlar bize guchuk mum gondermishler diye.O zaman hatirliyorum biraz dayak yemishtim . Shimdi dukkanlarda mum gordugum zaman hemen dibine/g...e/ bakiyorum.

Bu hikaye froyd amcayla hich ilishkisi yok ne de tolstoyla. Gircaalihaberin kyocheklerini dinlerken chocuklugum aklinma geldi. O zaman Myumyunali Kirish vardi . Chingenidi ama yapiyordu girnata ishini.

Allah rahmet eylesin Myumunali Agayi bu konuda da olsa anmamiz iyi oldu sanirim.Yukari maaleden idi kendisi. Bir dugunde bichakla vurdular kalbinden.

Chalgicilari chok beklerdik dugunlerde cuma gunu gelillerdi ve hele o keshkelerin tadi nerede.

Ve girnatalarin uchundan damlayan tukuruk damlalari.ve girnatacilarin gergin yuzleri.....davulcularin tokmaklari..gum gumm herkes shenleniyordu ve kimse ichmezdi sarhoshlar 70 lerden sonra belirmeye bashladilar.

balonlar..... dudukler ....ce satilikchilar..... ne kadar ozlemishim....shimdi ise ....

shake it shekerim diyorlar......nerde kaldi eski chingeneler ve dugunler.
Muzzi 2008-02-08 20:48:06
Cingenelere Bazi AB ülkelerinde vatandaslik bile verilmiyor..Bildigim kadari ile Slovakya yillardir AB nin büyükleri tarafindan kulagi cekilmesine ragmen cingeneler konusunda direniyor..Farkli yasam tarzlari sebebi ile AB ülkelerinde bile devam eden bu ayrimcilik son bulucak gibi degil..Hatta 2.dünya savasi sirasinda katledilen 3 milyona yakin cingenenin adi bile belgesellerde gecmiyor..Yahudilerin güclü lobisi sayesinde sadece yahudilerin öldürüldügü bir savas olarak hatirlaniyor 2.dünya savasi..tabiki ölen her can icin insanlik ayibi bir savas olmakla birlikte sadece yahudilerin öldürüldügü bir savas olarak algilanmamali..

Bizim Bulgaristan Cingenelerimizde kendine bicilmis degersizlik etiketi altinda Avrupanin cesitli sehirlerine dagilarak gül satarak yasamalrini sürdürmeye calisiyorlar..Onlar bundan mutluysa ne ala ama galiba tek secenekleri yada itildikleri nokta bu..Daniamrka da bile sehir merkezlerinde onlari hemen fark edebiliyorsun ,kendilerine uzatilan cicegi almayanlara kendilerine özgü mizmizlanma ve sikayetlerine devam ediyorlar :-) nasil olsa kimse dillimizden anlamiyor diye basiyorlar lafi...
fes 2008-02-08 22:11:28
Onların hali bizimkinden de kötü; bizleri asimile etmek isterlerken, çingenelerden asimilasyonu da "esirgiyorlar".

1871 Alman birliğinin kurulmasıyla Otto von Bismarck katolik almanlara, doğu illerinde polonyalılara ve shelzving holshtein danlarına karşı acımasız bir Kulturkamf ( kültür savaşı ) politikası başlattı.

Sistemli ve tavizsiz uygulanan bu politika başarılı oldu; tüm almanlar, alman ulusu fikrinin erafında birleşti.

Bu başarı avrupada 1815 Viyana konferansından sonra oluşmuş güç dengelerini değiştirdi, ve Bulgaristan gibi yeni kurulmakta olan prematüre uluslara ilham kaynağı oldu.

Mesta bölgesinde balkan savaşı sonrası uygulanan pomak soykırımının ve 1984 asimilasyonunun fikir babası Otto von Bismarck'tır.
Arda Boylu 2008-02-09 05:50:20
Gircalida
Pazarin ust tarafina giden sokak Myumyunali Kirish adi tashimasi gerekir.

Girnatayin Bir Numarasi sorun eskilere.N1Clarinet for 60's
Arda Boylu 2008-02-09 05:59:27
Burada Ibram Abbazin hatirini yapmamak da olmaz. Kirishten sonra Ibram geldi. Ama yolu achan Myumyunali agamiz oldu .Allah rahmet eylesim . Chingene deyipte gechmeyin. Onlar bazen bizden daha buyuk turklerdir ve milletimizdir.
Askerlik yapanlar bilirler .Pozdravyavam vsichki nabori ot stroitelni voyski ot podelenie xxxx Chelopechene.

kralyat na betona.


...yalan yalan ..... hershey de yalan shu koskoca dunyada sende o yalan.....

ve KJhaberin radusu N1

....keshe oyunlar oynamazsaydik.....
Arda boylu 2008-02-09 06:07:04
Askerde Milletten arkadashi olanin hayati da bambashkadir.Ama bu muhabeti burada paylashmaya ne yazikki ki adam yok.........GG ne yazikki......gari gizan...ne yapalim......

.......kavushmamiz yar ne zaman .............KJhaber radio
suzy 2008-02-09 06:48:56
Arda Boy bu müzik sana ve buradaki herkese hediye olsun ..
Hem de gırnata ve gitar .. çok süper olmuş ya ..



Serkan Çağrı & Asım Can Gündüz - Mısırlı
http://ca.youtube.com/watch?v=pp9hvxUoc6Y&feature=related
Arda Boylu 2008-02-09 22:12:53
Bizim gizannaa da dinnesin desene.
suzy 2008-02-09 22:34:55
Evet Arda Bou herkes dinlesin , çok güzel bir müzik olmuş ...
suzy 2008-02-09 22:36:40
Pardon , Arda Boy ..
Perperek Papazı... 2008-02-09 23:09:41
Bu adam Arda Boy değil, dünyadan haberi olmayanlara ama sıradan küfür edenlere duyurulur.
Arda Boylu 2008-02-10 05:09:18
Ashurede bizim milletli unuttular bunlar galiba.Esmerler orda miydi yokmuyud haber yok.

Bir defa eski zagradan Podkovaya giden trende yolcuyum . Milletten 4 gench ellerinde davul girnata girdiler kupeye.

- Goyun/lakab/ byan 20 levi nizman vercen? Biris isordu davulciya
- Agam cigara bi shishe de mastika aldi.Param galmadi. gelcek hafta , darideredeki novobranskadan sora. dedi davulcu
- ulese ichelim , shishe nere?.
- durun bikam chekilsin tiren bali.dedi girnataci ve shisheyi chikardi paltosununun torba gibi buyuk cebindem .

Shishe birkachdefa biyiklari degishtirdikten sonra bana da geldi. Gircaliya varinca baya moabet yaptikve
orada ilkk defa "Chirpan panayrina vardim , kaynamin donunu sattim geldim" turkusunu ustalardan dinlemish oldum. Sag olsunlar Bol soluklu olsunlar.

Gircalihaberin Radusunu dimlerken akila gelen bu oldu bu aksham.
fes 2008-02-10 21:06:17
Bu Çirpan panayırı türküsünü çok merak ettim valla.

Nedir, kaldır baca daldır .... türünden bir türkü mü bu?

Hani "koşukavak çamları, fatmem giyimiş şalvarı/
İlyaza bilmem ne verirken tutar eski kocası" türünden çok super türküler vardı ya?
Arda boylu 2008-02-11 21:31:49
Bizim Milletin uunutulmaz bestelerinden 60 ve 70 lerde chikan ve onlari da kendi tavrimla" ten to two" janrina aktarabilecek iki tane daha-

CHIRPAN
Chirpan panayrina
vardim geldim
kaynamin donunu
sattim geldim

dibe git karabaligim
dibe kimden
kaldin gebe

KARATAVUK
Naciye naciye
Cilfeli Naciye

karatvuk pishirdiler
Naciyeyi shishirdiler

FISTIKCI
Ben bir fistikchi aman aman
boylede yasharim x2

fistigi alip sonra da satip
oylede guzel guzel yasharimx2

Guzelleri ne yapmali x2
guzelce sarmali x2
sarip da neyapmalix2
orasini davulcuya sormalix2


Bu besteler hepsi 2ye onkala janrindan olduklari ichin ikiye on kala janrini da achiklamam gerekir

bati dunyasinda hafta sonu barlara gidenler esh aramaya giderler. barlar da iki de kapandigindan "ten to two" kizlar da acele sechenek olanlardir.e bashtan goze gelmeyenler desk daha dogru olurlar.

Bizim de milletin urettigi bu erotik nagmeler bunlarin bir yipranmayan ispatidir.

benim bu tarzimi o kadar cidi algilamayin, genchlikte gunler kisaydi.